Foto: PrivatFoto: Privat
 Foto: Privat
Foto: PrivatFoto: Privat
 Foto: Privat

Oscar parkerade utanför polishuset – sedan kom räkningen: "Skrattretande"

Publicerad

Oscar Melin, 20, parkerade utanför polishuset tidigare i somras. 

På sin födelsedag fick han en märklig avgift från parkeringsföretaget.

– Det är skrattretande, säger Oscar. 

Tidigare i somras parkerade Oscar Melin utanför polishuset i Hässleholm för att hämta ut sitt nya pass.

Nu för tiden kan vi göra det mesta genom ett enkelt knapptryck i mobilen – beställa mat, redovisa årsinkomst till Skatteverket är bara några exempel på vad våra smarta telefoner är kapabla till.

Oscar, 20, utnyttjade den nya tekniken och betalade sin parkeringsavgift med ett sms till tjänsten Smspark. 

På fakturan kan man se att han stod på parkeringsplatsen i totalt fem minuter. 

Svaret från Smspark kom direkt: "En faktura på en krona kommer att skickas till dig", berättar Oscar.

– Jag tänkte att det aldrig skulle komma fram, kostnaden för att skicka fakturan är ju högre än min avgift, säger han.

"Skrattretande"

Men under måndagen – Oscars födelsedag – damp fakturan ned i brevlådan.

– Jag öppnade brevet och det var en faktura på en krona.

0,49 kronor debiterade Smspark för parkeringen, sedan tillkom 0,12 kronor i moms vilket ger summan 0,61 kronor. Men Smspark avrundade beloppet till en jämn krona. 

Foto: Privat.

– Det är skrattretande att de ska ha en krona – det kostar ju säkert en tio kronor att skicka brevet, säger Oscar som betalade avgiften på en gång.

– Påminnelseavgiften skulle väl ha blivit mycket dyrare så det var lika bra att göra det direkt, säger han.

 

LÄS MER: Nils snopna upptäckt efter Postnords klantiga miss: ”Hur fan tänkte de här?” 

 

Det var första gången han använde Smspark – men trots den märkliga fakturan är han nöjd. 

– Det är väldigt smidigt, säger han.

Oscar Mellin.Foto: Privat

Smspark: "Förstår att man kan bli förvånad"

Olle Lagerlöf, kommunikatör, på Smspark berättar att betalningen till företaget alltid sker en gång i månaden.

– I vissa fall så kan det vara så att man har parkerat så lite på en månad att man bara kommer upp i en krona. Det är så det ser ut i dagsläget , säger han.

– Förmodligen kostar det ju oss pengar att skicka ut fakturor på så små belopp.

 

LÄS MER: 19-åringen såg det här på sin bil – nu har hennes varning delats av 90 000

 

Enligt honom har företaget  andra betalningssätt som gör att de inte skickar ut pappersbrev till alla kunder. 

– Jag förstår att man kan bli förvånad. Det är ju inte särskilt miljövänligt att skicka ut pappersfakturor på en krona, men man kan ändra sitt betalsätt så att det dras från ens kort, säger han.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag