Sofia, 39, skulle koka ris – upptäckte den märkliga detaljen på paketet från Coop

Publicerad

När Sofia Berglund från Sandviken skulle koka ris upptäckte hon något märkligt på paketet.

– Jag tänkte "gud, nu har jag gjort fel", säger hon.

Att koka ris är faktiskt inte alltid lätt. Det kan även signerad Omtalat-reporter skriva under på.

Men hur gör man när samma rispaket skickar ut dubbla budskap? Eller till och med TRIPPLA? Det var precis vad som hände 39-åriga Sofia Berglund.

– Det var lite lustigt. Jag kokade ris ena dagen, och jag tittar alltid på paketet – för jag kan inte koka ris. Dagen efter var receptet annorlunda, säger hon.

Hon hade nämligen vänt på paketet mellan de två matlagningstillfällena. Den ena dagen följde hon receptet som stod skrivet på norska, den andra dagen det svenska receptet.

Konstigt nog var det två helt olika sätt att tillaga samma paket ris på.

  • – När jag skulle koka det svenska riset skulle man använda mer vatten, och det kändes lite för invecklat. Så då tog jag det norska igen i stället, säger Sofia Berglund.


    – Det var lustigt att även det danska riset skulle tillagas annorlunda. Då skulle man koka tio minuter kortare.

    Vilket recept stod för det godaste riset?

    – Det känns som att det norska riset vinner än så länge.

    Varför inte det svenska?

    – Det är nog för att det är krångligare.

    Sofia Berglund la ut bilden på rispaketet med de olika tillagningsmetoderna på Coops facebooksida med en fråga – varför är de olika?

    Här är Coops svar: 
  • – Jaa ... man får ju ge dem cred för att de ens svarar. Det är inte alla som gör det. Men jag fick ingen förklaring. De skrev att alla tre recepten funkar, men det fattar ju jag med. Men inget om varför de är olika.


    Kommer du kräva ett mer utförligt svar från Coop?

    – Haha, nej, jag nöjer mig så. Det blir norskt ris framöver. Alla gånger. Jag gillar Norge. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag