Magnus beställde räksallad till korven – det han hittade i påsen fick honom att gapskratta

Publicerad

"Två korvar med räksallad" kan väl bara betyda en sak, eller? Nja, inte i Dalarna.

Magnus Arvids, 33, från Leksand beställde två korvmenyer med räksallad att ta med hem.

"Två korvar med räksallad."

En klassisk beställning, och ett klassiskt grovmål, för kurrande magar.

Det är ju så här det SKA se ut i vanliga fall... Foto: Omtalat.

På vägen hem funderade Magnus på varför korvmenyerna var ovanligt dyra men hungern har, som bekant, sällan ett pris.

Väl hemma upptäckte dock Magnus att kocken på den lokala grillen antingen kommer från Göteborg, eller hade missuppfattat något av det svenskaste vi har – korv med räksallad, det vill säga – och visserligen gett honom räksallad, men...

Ja.

Precis, en grönsallad. Visserligen med räkor i och säkerligen god på sitt vis. Men inte riktigt vad Magnus hade tänkt sig.

– Det var lite udda, säger han.

Efteråt la Magnus upp en bild på den märkliga beställningen på Facebook och vännerna skrattade givetvis gott.

Men okej, ärligt nu, bilden är alltså inte arrangerad?

– Nej, nej, nej. Det är på riktigt. Vi beställde två stycken korvmenyer med räksallad på korven, säger Magnus, och fortsätter:

– Vi tog upp två korvmenyer sen och så... den där räksalladen. Så det var ju lite humor. Jag har aldrig varit med något liknande. Och det är helt sant.

Allt som allt gick de två korvmenyerna och räksalladen på närmare 300 kronor.

– Ja, jag tyckte att det blev lite dyrt. Bara två korvar liksom. Så när jag kom hem funderade man ju på vad det var som kostade så mycket... men nu vet man ju. Räksalladen kostade över 100 kronor. Så det var en dyr räksallad till korven, säger Magnus.

Och den stackars missförstådda räksalladen. Åt ni upp den?

– Nej, den åkte i soporna.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag