Nästan en miljon användare följer skådespelerskans Instagram-konto.
Nästan en miljon användare följer skådespelerskans Instagram-konto.

Skam-stjärnans uppmaning – nu ansluter sig allt fler till hennes rörelse

Publicerad

"Du är unik!".

Har du lagt märke till post it-lappar på toalettspeglar och undrat vad deras budskap egentligen betyder? 

Nu ansluter sig allt fler till den nya rörelsen. 

20-åriga Ulrikke Falch, som slagit igenom i den norska succéserien Skam, driver ett populärt Instagram-konto med över 900 000 följare. 

Precis som sin karaktär Vilde har Ulrikke kämpat mot ätstörningar. På sitt konto lägger hon ofta upp bilder vars syfte är att sprida feministiska och kroppspositivistiska budskap. 

https://www.instagram.com/p/BUj-mC7lgJw/?taken-by=ulrikkefalch&hl=sv

Skådespelerskans videos uppskattas av tusentals. 

https://www.instagram.com/p/BUz9nlLF4MN/?taken-by=ulrikkefalch&hl=sv

Förra veckan delade Ulriche med sig av en ny bild – och ett nytt budskap. 

https://www.instagram.com/p/BVBzN_blIxn/?taken-by=ulrikkefalch&hl=sv

Skådespelerskan uppmanar sina följare att ansluta sig till en ny "post it-rörelse". 

Rörelsens mål är att göra människor medvetna om hur reklam och medier påverkar vårt självförtroende – genom att klistra fast peppande lappar på toalettspeglar runtom i världen. 

"Hjälp oss att sprida post it-lappar med kroppspositivistiska budskap", skriver Ullriche. 

I skrivande stund har 2 000 bilder lagts upp under hastagen #postitgeriljaen. 

https://www.instagram.com/p/BVZtrA5FxNW/?tagged=postitgeriljaenhttps://www.instagram.com/p/BVZeLlPh3jT/?tagged=postitgeriljaenhttps://www.instagram.com/p/BVcA94PAdew/?tagged=postitgeriljaenhttps://www.instagram.com/p/BVZa7n7A1B5/?tagged=postitgeriljaen

Rörelsen har till och med fått ett namn på engelska: #postitsquad.

https://www.instagram.com/p/BVVC7p8FH3D/?taken-by=ulrikkefalch&hl=sv

Nu sprids Ulrikkes budskap över hela världen!  

https://www.instagram.com/p/BVcDxZMB9hf/?tagged=postitsquad&hl=svhttps://www.instagram.com/p/BVavAwSj5i5/?tagged=postitsquad&hl=sv

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag