– Eftersom jag visste att innehållet inte var känsligt så tryckte jag ihop lådan för att få ut den, säger Nils Beviz. Foto: Privat– Eftersom jag visste att innehållet inte var känsligt så tryckte jag ihop lådan för att få ut den, säger Nils Beviz. Foto: Privat
– Eftersom jag visste att innehållet inte var känsligt så tryckte jag ihop lådan för att få ut den, säger Nils Beviz. Foto: Privat
– Vi beklagar en sådan här händelse, det är jättetråkigt, säger Mats Ståhlgren, regionchef för Postnord i västra Sverige. Foto: / TT NYHETSBYRÅN– Vi beklagar en sådan här händelse, det är jättetråkigt, säger Mats Ståhlgren, regionchef för Postnord i västra Sverige. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
– Vi beklagar en sådan här händelse, det är jättetråkigt, säger Mats Ståhlgren, regionchef för Postnord i västra Sverige. Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Nils snopna upptäckt efter Postnords klantiga miss: ”Hur fan tänkte de här?”

Publicerad

Att få paket i brevlådan är aldrig fel!
Förutsatt att man får ut det, förstås.

När Nils Beviz skulle hämta ett efterlängtat paket ur sin postlåda blev lyckan kortvarig.

– Det var så gött, jag väntade ju på ett paket så min enda tanke var "nu vill jag ha det", säger Nils, som bor i Göteborg.

Men när Nils öppnade sitt postfack så låg mycket riktigt paketet där – men det gick inte att få ut. 

Paketet hade lagts in när panelen där lådorna sitter var öppnad med huvudnyckel – men det var på tok för stort för att få ut från en enskild låda. 

– Man tänker ju "hur fan tänkte de här"?

Paketet kom in – men inte ut. Foto: Privat

Fick trycka ihop lådan

Luckan på Nils postfack var alltså betydligt smalare än själva paketet. 

– Först tänkte jag att jag skulle ringa till den lokala brevbäraren, men eftersom jag visste att innehållet inte var känsligt så tryckte jag ihop lådan för att få ut den. Det hade ju varit värre om det varit typ glas i.

Nils lyckades trycka ihop paketet och få ut det, men han undrar ändå lite hur de som levererat tänkt. 

Mats Ståhlgren, regionchef för Postnord i västra Sverige, säger att paketet borde aviserats till ett ombud i stället för att ha levererats i postfacket.

– I det här fallet har vi gjort en felbedömning på kontoret och tagit med en försändelse ut, förmodligen med en god tanke att hålla hög servicegrad mot kunden.

Postnord: Kontakta kundservice

Mats Ståhlgren menar att Postnord försöker få ut så många paket som möjligt på turerna, eftersom det underlättar för kunden.

– Men det förutsätter ju naturligtvis att man kan få ut grejerna också. Så här gick det ju fel. Vi beklagar en sådan här händelse, det är jättetråkigt.

Om man som kund hamnar i en liknande situation uppmanar Mats Ståhlgren till att kontakta Postnords kundservice.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag