Kopplingen mellan tjejerna på bilden är fantastisk – här är deras unika släkthistoria

Publicerad

Jennys familj har en väldigt speciell tradition – som tog sin början på 1950-talet. 

I centrum står en gul klänning med lila detaljer. 

– Det betyder mycket för oss, säger hon. 

Jenny Hirts familj har tagit ärvda kläder till en helt ny nivå. 

Sedan 1950 har hela 19 (!) familjemedlemmar burit samma klänning under sin första dag i förskolan. 

Klänningen, som är gul med lila detaljer, användes första gången av Jennys moster, Martha Esch. 

Martha Esch. Foto: Facebook

Jennys gammelmormor, Maude Hatton Bryant, var den som sydde klänningen, och hennes mormor, Helen Esch Stewart, den som ansvarade för broderiet. 

Under åren har klänningen burits i delstater runtom hela USA: Michigan, North Carolina, Arixona, Oregon, Colorado, Ohio och Florida. 

19 förskolebarn har under åren haft på sig klänningen.

Jenny själv hade på sig klänningen 1981. 

"Mutade med glass"

Jennys döttrar, 6-åriga Ally och 4-åriga Caroline, har självklart även de burit klänningen under sin första förskoledag. 

Men för Caroline var det viktigt att hon själv fick bestämma över vad hon skulle ha på sig. 

Jenny tillsammans med sin dotter Caroline.

– Hon ville tvunget ha på sig sina favoritskor. Och hon vägrade också att ha sitt hår i flätor, något som är en del av traditionen. Som mamma väljer man sina strider och det enda jag egentligen fokuserade på var att Caroline skulle ha en bra första dag i förskolan, berättar Jenny.

Jennys syskonbarn Sylvie är det nittonde, och senaste, barnet som har haft på sig klänningen under sin första förskoledag. 

Sylvie är det nittonde barnet i familjen som haft på sig klänningen. Foto: Privat

– Vi tvingades muta henne med lite glass, skrattar hon.

Viktig tradition 

För närvarande är det ytterligare tre barn i släkten – i åldrarna två, tre och fyra år – som står på tur att ha på sig klänningen. 

Jenny berättar att hon hoppas på att klänningen ska inspirera andra familjer till att stanna upp och påminna sig själva om vad de tycker är meningsfullt.  

– Det är ett sätt att föra vidare minnet av familjemedlemmarna, att försöka få barnen att känna en stolthet över traditioner och knyta ihop oss som en familj. Det betyder mycket för oss, säger hon. 

Jenny tillsammans med sin dotter Caroline. Foto: Privat
Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag