Hon vägde chipspåsen – när hon såg siffran blev hon rejält snopen

Publicerad

Paret hade sett fram emot lite chipsmys.
Men påsen med OLW:s dill- och gräslökschips skulle visa sig bli en rejäl besvikelse.

– Det var snopet. Man känner sig ganska lurad, säger hon.

I mitten av december köpte hennes sambo en påse med OLW:s dill- och gräslökschips. Men när han kom hem och öppnade påsen tillsammans med henne så fick de en rejäl besvikelse.

– Det var en tredjedel av påsens längd med chips, berättar hon.

De tyckte båda två att det såg konstigt ut. Därför valde de att väga påsen. Enligt informationen på påsen så skulle det vara 275 gram i den.

– Men det var 140 gram chips, säger hon.

  • Själv är hon inte så förtjust i chips, men hennes sambo hade sett fram emot en trevlig stund med sin chipspåse. Men nu blev det inte så.

    När de vägde påsen så vägde den bara 140 gram.

    – Min sambo älskar chips. Hade vi haft myskväll, eller bjudit hem vänner så hade det ju varit snopet. Då hade det inte varit så mycket chips till alla, säger hon.

    Hon kontaktade då OLW:s kundtjänst och berättade vad som skett. De skickade då en värdecheck som kompensation.

    – Det var jättebra svar och det var väldigt snabbt som vi fick en värdecheck. Men jag tycker att den var alldeles för liten, det var lite snålt att bara skicka 40 kronor. Det är inte ens två påsar chips, säger hon.
  • Hon och sambon har inte varit med om något liknande innan.

    – De sade att det hade varit fel på deras våg och maskin. Att det hade varit fel på inställningarna när de stoppade i chipsen, säger hon.
    Men Stina Petrini, som är kommunikationschef på Orkla Confectionary & Snacks som äger OLW, tror inte att det är vad som ligger bakom felet.

    ”Vi har inte haft problem med någon våg, det som kan ha inträffat är att det kan ha gått fel i produktion, då kan en påse få för lite chips, dessa brukar dock plockas bort. Kan vara så att denna har kommit igenom”, skriver hon i ett mejl och fortsätter:

    ”Vi har en mycket hög livsmedelssäkerhet och väl utvecklade kontrollfunktioner på alla våra linjer i produktionen, men ibland sker misstag orsakade av mänskliga faktorn eller av produktionstekniska orsaker.”
  • Paret har än så länge inte köpt fler påsar med OLW-chips. Hon tror att de kommer att fortsätta köpa det märket, men att de kommer vara mer noggranna när de handlar framöver.

    Chipsen hade smaken dill och gräslök.

    – De borde ha mer kontroller på sina maskiner, så att det inte blir så här. För jag kan tänka mig att om man köper andra OLW-påsar, så kommer man att kontrollera dem varje gång.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag