Facebook bedömde reklamen som "stötande" på grund av "pixlad nakenhet, tydlig fokus på studsande bröst och inzoomade bilder". Foto: JAMES H. COLLINS / AP TT NYHETSBYRÅNFacebook bedömde reklamen som "stötande" på grund av "pixlad nakenhet, tydlig fokus på studsande bröst och inzoomade bilder". Foto: JAMES H. COLLINS / AP TT NYHETSBYRÅN
Facebook bedömde reklamen som "stötande" på grund av "pixlad nakenhet, tydlig fokus på studsande bröst och inzoomade bilder". Foto: JAMES H. COLLINS / AP TT NYHETSBYRÅN

BH-reklamen portades av Facebook – ingen kan förstå varför

Publicerad

Att Facebook inte accepterar bilder på nakna bröst är sedan gammalt.

Men när sociala medie-jätten tog bort en reklam som visade en verklighet många kvinnor känner igen i lät sig inte kritiken vänta...

Som många personer med bröst vet om innebär de en hel del möda och ansträngning. Förutom bröstens rena tyngd i sig förväntas vi tejpa dem...

Kontrollera dem...

Dölja dem...

Men ändå typ framhäva dem – på ”rätt sätt”.

 

Men den australiska BH-tillverkaren Berlei Australia ville med en ny BH-modell visa att komfort bör komma före allt detta.

I en uppmärksammad reklamvideo visar företaget upp ansträngningarna ovan – och många fler. Videon publicerades (som så många andra reklamer görs ) på Facebook. Men där blev det tvärstopp.

Facebook bedömde reklamen som ”stötande” på grund av ”pixlad” nakenhet, tydlig fokus på studsande bröst och inzoomade bilder", något som bland andra Indy100 uppmärksammat.

Men beslutet att slå ner reklamen har INTE mottagits väl i sociala medier.

https://twitter.com/myronmy9/status/905790680038965249?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.indy100.com%2Farticle%2Fberlei-australia-bra-lingerie-advert-banned-facebook-people-questions-offense-controversy-7935861

”En lysande Berleireklam har ratats av Facebook och Instagram eftersom bröst är stötande för samhället. Allvarligt talat.”

 

https://www.facebook.com/sandra.chung/posts/10154883453258148

"Facebook låter ryssar ladda upp negativa och felaktiga kampanjer, men stoppade denna?"

"Belyser en verklighet"

Berlei har själva kommenterat Facebooks beslut i ett uttalande:
"Reklamen belyser hur vardagen ser ut för kvinnor och deras bröst på ett ärligt och autentiskt sätt. 

Precis som behån designades reklamen för att stärka kvinnor och få dem att ta hand om och investera i sig själva."

"Berlei anser att detta fall visar på ett samhälleligt problem, där bröst endast ses som sexuell egendom."

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag