Foto: Jens L'Estrade
 Foto: Jens L'Estrade

Om Expressen

Expressen har sedan starten 1944 levererat klassisk kvällstidningsjournalistik med bred bevakning av nyheter, nöje, sport. Expressen är i dag ett mediehus med verksamheter i alla mediekanaler, som tidning, på nätet och i mobilen.

 

Uppdraget är att berätta och det är läsarna som är uppdragsgivare. Tidningen inleds med ett starkt opinionsblock där läsarnas åsikter står i centrum. På nätet var Expressen först med att låta läsarna kommentera och debattera. Expressen granskar, griper in och driver debatt. Människor som berörs av beslut och dramatiska nyhetshändelser är viktigare än redovisningsplikten. 

 

Ansvarig utgivare och chefredaktör på Expressen är Thomas Mattsson. Bitr. chefredaktör och stf. ansvarig utgivare är Karin Olsson.

 

Expressen är en riksspridd tidning på papper och på nätet med två regionala editioner GT i Göteborg och Kvällsposten i Malmö. Expressen, GT och Kvällsposten finns även att köpa via Appstore och Google Play. Läs mer på Expressen.se/om-expressen/tidningsapp, GT.se/tidningsapp och KvP.se/tidningsapp.

 

Här kan du få svar på de vanligaste frågorna om Expressen, GT och Kvällsposten och du får också reda på hur du kontaktar tidningarna om du har egna frågor eller funderingar. 

Vi betalar 71717 kronor för årets läsarbild!

MMS: Om du har tagit en en bra bild eller video skickar du den till 71717.
SMS: Har du ett tips eller har du sett något märkligt skicka till 71717.
MEJLA: Har du en bild, en video eller ett tips mejla 71717@expressen.se
RING: Tipsnumret är 020-222220 

 
Läs mer om 71717 här!

 

Kontakta Expressen

Besöksadress: Gjörwellsgatan 30, Stockholm. Postadress: 105 16 Stockholm.

Telefon: 08-738 30 00 Fax: 08-619 04 50

Tipsa Expressen: 71717 eller tips@expressen.se Tipstelefon: 020-22 22 20

Mejl kan också skickas till alla medarbetare: förnamn.efternamn@expressen.se

Kontakta GT
Besöksadress: Kungstorget 2, Göteborg. Postadress: Box 417, 401 26 Göteborg.
Telefon: 031-725 90 00 Fax: 031-725 90 02
Tipsa GT: redaktionen@gt.se
Tipstelefon: 031 725 90 01

Kontakta Kvällsposten
Besöksadress: Södergatan 24, Malmö. Postadress: 205 26 Malmö.
Telefon: 040-602 01 00 Fax: 040-18 90 90
Tipsa Kvällsposten: redaktionen@kvp.se
Tipstelefon: 040-18 90 90

Annonsering
Växel: 08-738 25 00
Bokning 08-738 25 70
Annonsmaterial: 08-738 25 40
Fax: 08-619 00 50
E-post: annons@expressen.se

Textarkiv

Retreiever har tjänsten Mediearkivet där publicerade artiklar från Expressen sedan 1991 finns att läsa. Gå till http://www.retriever.se för mer information. Tjänsten är en betaltjänst.

Skolor, bibliotek och företag har viss möjlighet att få kostnadsfri tillgång till Mediearkivet, kontakta Retriever.

Många av Expressens artiklar finns också sökbara på Expressen.se.

För äldre artiklar hänvisas till Kungliga biblioteket i Stockholm, www.kb.se.


Bilder
För bildbeställning, för privat bruk, kontakta Expressens bildredaktion. Telefon: 08-738 30 00. Öppetider: mån-fre, 8.30-17.00

 

Cookies
Expressen.se använder cookies för att samla in statistik om våra läsare och för att personalisera delar av sajten. Dessutom används de för att styra våra annonser. Om du inte vill lagra cookies kan du stänga av det i din webbläsares inställningar. Har du frågor om cookies kan du skriva till kundservice@expressen.se.

FRÅGOR & SVAR OM EXPRESSEN

Här nedan följer de vanligaste frågorna och svaren om Expressen. Har du andra, egna frågor om Expressen går det bra att e-posta dem till: kundservice@expressen.se

När startades Expressen?

Första numret trycktes under brinnande världskrig, den 16 november 1944. De tongivande idéerna och tankarna bakom Expressen kom från Albert Bonnier jr och Carl-Adam Nycop. Expressen startades som motvikt till de nazistiska strömningarna i samhället. Ända från början har liberalism, tolerans och solidaritet varit Expressens kännemärken. Expressen står alltid på den enskilda människans sida mot övergrepp, förtryck och maktmissbruk.

Vilka ägare har Expressen?
Expressen ägs av Bonnier AB, som även äger dagstidningarna Dagens Nyheter, Sydsvenskan och Dagens industri. Även TV4, Adlibris och SF Studios ingår i koncernen. Familjen Bonnier, som har en lång tradition som publicister av både tidningar och böcker, värnar om yttrandefrihet och mångfald. Vd för Expressen är Anders Eriksson och styrelseordförande är Tomas Franzén.


Vad är Expressens publicistiska idé?
Expressen är en klassisk kvällstidning. Expressen är också en liberal tidning. Det betyder att det för oss inte finns något viktigare än människan, hennes berättelser, drömmar och dramer. Vi ifrågasätter makten och ogillar allt som gör tillvaron trång och tråkig. Vi bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter - kvinnoförakt, klassförakt, främlingsfientlighet, fördomsfullhet. Vi värnar yttrandefrihet och förnuft. Vi tror på varje individs rätt att i frihet forma sitt liv och fylla det med mening och glädje. Detta är Expressens skäl och själ.

Vad är Expressens affärsidé?
AB Kvällstidningen Expressen är en publicistiskt oberoende och lönsam kvällstidning med huvudsakliga intäkter från lösnummerförsäljning och annonser. Basen är en riksspridd tidning med de lokala varumärkena GT och Kvällsposten. Varumärken, innehåll och tjänster ska också användas för att skapa intäkter via olika distributionskanaler.

På vilket sätt utvecklas Expressen från traditionell kvällstidning till ett mediehus?
Alla distributionsformer är intressanta för Expressen oavsett om det handlar om att trycka innehållet på papper, publicera innehållet på webben eller nå läsarna på via mobilen. Expressen gör också TV-nyheter på webben och i mobilen.

Vad ger AB Kvällstidningen Expressen ut?

Företaget ger ut den riksspridda kvällstidningen Expressen och de regionala editionerna GT i Göteborg och Kvällsposten i Malmö. Expressen.se med de regionala sajterna gt.se och kvp.se levererar nyheter, nöje och sport 24 timmar om dygnet.
Expressen TV visas i en modern webb-tv-spelare på Expressen.se, men inslagen visas också på YouTube.
Expressen.se bevakar nyheter 24 timmar om dygnet oavsett om det är stora nyhetshändelser, nöje eller sport. Där kan du också titta på TV, chatta med intressanta personer, följa våra bloggare eller ta del av vår live-bevakning. Där finns nischade specialsajter inom alla tänkbara intresseområden som bland annat resor, hälsa, motor, ekonomi och mycket annat.
SPORT-Expressen gör stora satsningar på fotboll och hockey. Nöjesredaktionen bjuder utöver alla nöjesnyheter på allt om populära tv-program, konserter och galor.
Expressen kommer varje vecka med populära bilagor som Söndag, som är ett klassiskt magasin, Leva & Bo med inredning, trädgård och mat, TV14 med tydliga tv-tablåer för 14 dagar, den traditionella TV-bilagan med tablåer för en vecka, Korsord och Extra om kändisar och nöje.
Avdelningen Res har en specialavdelning varje lördag i huvudtidningen, en egen sajt och ett magasin.
Med Expressen, GT eller Kvällsposten kan du också köpa attraktiva böcker, med ämnen som hälsa, mat och trädgård.


Vem är GT:s chefredaktör?
GT är en edition av Expressen med fokus på regionalt innehåll och har huvudredaktion i Göteborg. GT är marknadsledande bland kvällstidningarna i Västsverige. Chefredaktör för GT är Sofia Dahlström och Thomas Mattsson är ansvarig utgivare.

Vem är Kvällspostens chefredaktör?
Kvällsposten är en edition av Expressen med fokus på regionalt innehåll och har huvudredaktion i Malmö. Kvällsposten är marknadsledande bland kvällstidningarna i Sydsverige. Kvällspostens chefredaktör är Katrin Säfström, som tillträder hösten 2016, och Thomas Mattsson är ansvarig utgivare.

Hur många läsare når Expressen varje dag?
Expressen, GT och Kvällsposten når tillsammans med Expressen.se drygt 1,6 miljoner läsare per dag.

Hur många anställda har företaget?
Expressen har cirka 350 anställda i Stockholm, Göteborg och Malmö. Av dem arbetar cirka 300 redaktionellt.

Vilken politisk färg har Expressen?

Expressen är liberal. Det är även GT och Kvällsposten.

Var finns Expressens olika redaktioner?
Expressen har sin centralredaktion i Stockholm. GT har sin redaktion i Göteborg och Kvällsposten har sin i Malmö.
Tidningens fasta och frilansande reportrar och fotografer finns stationerade på flera ställen utomlands, bland annat i London, New York, Moskva, Paris, Bangkok och Kapstaden.

Var i landet säljs Expressen?
Expressen säljs i hela landet hos cirka 8 000 återförsäljningsställen (butiker, kiosker med mera). GT säljs främst i Västsverige och Kvällsposten i Sydsverige.

Var trycks Expressen?
Expressen trycks på fem olika platser i landet: BOLD i Stockholm, BOLD/Borås Tidning Tryckeri i Borås, BOLD/Sydsvenskan Trycka i Malmö samt hos MittMedia i Örnsköldsvik .

Ser löpsedlarna likadana ut överallt?
Nej, Expressen editionerar i stort sett dagligen både löpsedlar och förstasidor, för att fånga upp lokala nyheter och händelser. Det gör även GT och Kvällsposten i sina regioner.

Vilken löpsedel har sålt mest genom tiderna?
Bäst genom tiderna sålde den löpsedel som hade bilden av bröllopskyssen med kung Carl Gustaf och Silvia Sommerlath i juni 1976. Den dagen sålde Expressen 957 000 exemplar. Expressen var den enda tidning i världen som hade bilden på kyssen. Fotografer från världens alla hörn fanns i kyrkan under vigseln men de missade bilden. Expressenfotografen Jonny Graan förutsåg att kungaparet inte ville kyssas inför alla kamerorna i kyrkan. Han hade placerat sig så att han kunde fotografera in i vapenkammaren och där fick han den unika ögonblicksbilden.

Vilken målgrupp har Expressen?
Målgruppen är människor i hela Sverige. Våra läsare motsvarar också ganska väl befolkningen i fråga om till exempel ålder, kön och utbildning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag