Jesper Norberg är ny programledare i Di TV.
Jesper Norberg är ny programledare i Di TV.

Nytt toppnamn till Di TV: Jesper Norberg

Publicerad

Jesper Norberg går till Di TV och blir ny programledare i Sveriges ekonomi-tv-kanal.

– Det är en satsning inom svensk ekonomijournalistik som känns i unik i dess omfattning. Att få vara en del av det känns, med min bakgrund, naturligt och framför allt utmanande, säger Jesper Norberg som lämnar Handelsbankens tv-projekt EFN.

Den här veckan har Di TV, ett samarbete mellan Dagens industri och Expressen TV, presenterat en rad programformat: ”Di Nyheter” som sänds varje heltimme mellan klockan 06 och 17, ”Ekonomikanalen” som sänds klockan 14.45 och nya ”Börsmorgon” som börjar klockan 08.45. 

Dessutom fortsätter Di TV att rekrytera toppnamn. Sedan tidigare har programledarna Jon Åsberg och Pontus Herin lämnat Handelsbanken TV, som marknadsförs som EFN, för Di TV och nu ansluter affischnamnet Jesper Norberg.

– Ekonomijournalistik kan hjälpa till att öka tillgängligheten till experter och börsbolag. Ett viktigt komplement till alla som investerar i aktier, säger Jesper Norberg som sedan 2015 varit programledare för ”Börslunch”.

Efter en lång karriär i finansbranschen, bland annat som läkemedelsanalytiker på HQ Bank och Swedbank, jobbar han nu med tv.

Jesper Norberg inspireras av CNBC

– Jag har en förståelse för ämnet och framför allt för gästerna, konstaterar Jesper Norberg, och det finns många bra aktörer inom ekonomijournalistik i dag. Det är en väldigt bra utveckling som vi ser nu, det är viktigt med tillgängligheten av bra bevakning. 

Vilka internationella förebilder inspireras du av när du tänker på Di TV?

– I första hand ekonomi-tv-kanalen CNBC. CNBC har lyckats förmedla ett ämne, som ibland kan känns komplicerat, på ett underhållande och lättsamt vis.  

Vad ska man som tidningsläsare eller tv-tittare tänka på när man tar del av ekonomijournalistik i allmänhet och diskussioner om börsen i synnerhet?

– Se informationen som ett komplement. Eller snarare som en pusselbit för egna investeringar.  

Till sist, vilken drömnyhet vill du presentera och diskutera i Di TV?

– Svår fråga. Men att få en exklusiv intervju med ett OMXS30 bolag som precis har gjort en stor affär eller något annat som påverkar verksamheten väsentligt, säger Jesper Norberg.

Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen, om Di TV:

– Nu har vi börjat lansera Di TV och de närmaste veckorna kommer kanalen lansera flera nya program. Det här samarbetet med Dagens industri ger Expressen TV:s tittare tillgång till en del av innehållet från Di TV, och vi berättar också om Di TV för besökarna på privatekonomisajten Dina Pengar. Ekonomi är, och har alltid varit, ett viktigt bevakningsområde för Expressen.

Lotta Edling: "Di TV har fått en flygande start"

Lotta Edling, chefredaktör för Dagens industri, om den senaste rekryteringen:

– Di TV har fått en flygande start och vi får enormt positiv respons både från vår publik och från den kommersiella sidan. Med ytterligare en stark rekrytering i och med Jesper Norberg är vi laddade för en mycket spännande tv-höst. Han bidrar med såväl tv-vana som tung börskompetens och vi är väldigt glada över rekryteringen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag