Lennart Evrell, vd, Boliden.Lennart Evrell, vd, Boliden.
Lennart Evrell, vd, Boliden.
Oskar Ekman, mäklarchef, Erik Penser.Oskar Ekman, mäklarchef, Erik Penser.
Oskar Ekman, mäklarchef, Erik Penser.

I dag: Premiär för nya Börsmorgon

Publicerad

I dag är det premiär för nya ”Börsmorgon” – med ny studio och ny sändningstid.

Tre börsdirektörer medverkar i första programmet.

– Vi får också direktkommentarer från den asiatiska börshandeln, från Norge om konsekvenserna av valresultatet och från Palo Alto inför Apples lansering av Iphone 8, säger programledaren Anna Ekelund.

Di TV, Sveriges nya ekonomi-tv-kanal, börjar nu lansera flera nya program och först ut är ”Börsmorgon”.

Formatet presenterades av Dagens industri och Expressen TV redan våren 2016, men nu blir det relansering i Di TV.

Från och med i dag börjar ”Börsmorgon” redan klockan 08.45 och sänds till 09.25.

Den nya studion har gjorts av Andreas Bini, en av landets mest erfarna designers som bland annat gjort ”Skavlan”, ”Humorgalan”, ”Gladiatorerna”, ”Dobidoo” åt stora kanaler som SVT och TV4.

Torbjörn Kronander, vd, Sectra.Foto: / FOTOGRAF NICLAS ALBINSSON AB

Nya ”Börsmorgon” gästas i dag av flera börsdirektörer:

Fastighetsmagnaten Sven Olof Johansson, som en gång utmanade familjen Wallenberg om makten i Scania, gick på pumpen i 1990-talskrisen – och som nu är vd för Fast Partner.

Medicinteknikbolaget Sectras vd Torbjörn Kronander kommenterar bolagets delårsrapport.

På plats i studio 3 är också Lennart Evrell, vd för Boliden, och efteråt analyseras hans uttalanden av Dagens industris reporter Anders Hägerstrand.

Lotta Edling, Di:s chefredaktör.

”Känns väldigt roligt”

Lotta Edling, chef­redaktör för Di:

– Det känns väldigt roligt att presentera vårt flaggskeppsprogram ”Börsmorgon” i en ny och uppdaterad version, säger Lotta Edling.

– Redan när vi lanserade programmet för över ett år sedan kände vi att börsöppningen klockan nio är starten på arbetsdagen för Di:s publik. Tittarna har gett oss helt rätt i det och vi är glada över att nu även kunna addera moment som Mediesvepet och Råvarukollen – för att ge tittarna en ännu bättre koll på hur marknaderna öppnar.

Sven Olof Johansson, vd, Fast Partner.

Medie­svepet om dagens första­sidor i internationell affärspress och Råvaru­kollen är två nya moment i nya ”Börsmorgon”.

Thomas Mattsson, chef­redaktör för Expressen TV:

– I går kväll samsände Expressen TV och Di TV valvakan från Norge, och nu fortsätter vi med att erbjuda publiken ännu mer kvalificerad ekonomijournalistik. Samarbetet med Dagens industri, precis som det med vår partnerkanal CNN, generar mer innehåll och oavsett hur det går på börsen så är tittarna vinnare.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag