Frågor och svar om Expressen

Publicerad

Expressens publicistiska idé

Expressen är en klassisk kvällstidning. Expressen är också en liberal tidning. Det betyder att det för oss inte finns något viktigare än människan, hennes berättelser, drömmar och dramer. Vi ifrågasätter makten och ogillar allt som gör tillvaron trång och tråkig. Vi bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter - kvinnoförakt, klassförakt, främlingsfientlighet, fördomsfullhet. Vi värnar yttrandefrihet, förnuft och lusten att gå barfota när det regnar. Vi tror på varje individs rätt att i frihet forma sitt liv och fylla det med mening och glädje. Detta är Expressens skäl och själ.

Expressens affärsidé

AB Kvällstidningen Expressen är en publicistiskt oberoende och lönsam kvällstidning med huvudsakliga intäkter från lösnummerförsäljning och annonser. Basen är en riksspridd tidning med de lokala varumärkena GT och Kvällsposten. Varumärken, innehåll och tjänster ska också användas för att skapa intäkter via olika distributionskanaler. Kontakta Expressens redaktion Besöksadress: Gjörwellsgatan 30, Stockholm Postadress: 105 16 Stockholm Telefon: 08-738 30 00 Fax: 08-619 04 50 Tipsa Expressen, e-post: tips@expressen.se Tipstelefon: 020-22 22 20 Vill du se en karta med vägbeskrivning till Expressen i Stockholm? Klicka här Skriv till oss! Annons - annons@expressen.se Barnombudsmannen/B.O. - bo@expressen.se Bil - bil@expressen.se Bildredaktionen - bildredaktorer@expressen.se Böcker - bok@expressen.se Chefredaktören - chefred@expressen.se Fredag - fredag@expressen.se GT - redaktionen@gt.se Insändare - insandare@expressen.se Korsord - korsord@expressen.se Kultur - kulturen@expressen.se Kvällsposten - redaktionen@kvp.se Ledare - ledare@expressen.se Leva&Bo - leva&bo@expressen.se Läsarservice - lasarservice@expressen.se Motor - motor@expressen.se Nyheter - redaktionen@expressen.se Nyhetstips - tips@expressen.se Nöje - noje@expressen.se Res - res@expressen.se Schack - pia.cramling@expressen.se Sidan 4/debatt - fjarde.sidan@expressen.se Spel - sporten@expressen.se Sporten - sporten@expressen.se Sting - sting@expressen.se Söndagsmagasinet - magasinet@expressen.se TV-Guiden - tv@expressen.se Webbredaktionen - expressen@expressen.se Kontakta EXPRESSEN.SE Besöksadress: Gjörwellsgatan 30, Stockholm Postadress: 105 16 Stockholm Telefon: 08-738 34 10 Fax: 08-738 34 11 Tipsa Expressen.se, e-post: expressen@expressen.se Annonsering Växel: 08-738 25 00 Bokning 08-738 25 70 Annonsmaterial: 08-738 25 40 Fax: 08-619 00 50 E-post: annons@expressen.se Beställning av Expressens Mediapocket: Fax:08-588 340 50 E-post: mediapocket@expressen.se Pris: 195 Kronor (inkl moms) Vad är Expressen.se? Expressen.se - alltid med senaste nytt och för dig som vill veta mer. När något händer får du snabbt tips om var det finns ännu mer information. Bland alla tiotusentals sidor på Internet länkar vi dig vidare till de bästa sajterna. Cookies Expressen.se använder cookies för att samla in statistik om våra läsare och för att personalisera delar av sajten. Dessutom andvänds de för att styra våra annonser. Om du inte vill lagra cookies kan du stänga av det i din webbläsares inställningar. Har du frågor om cookies kan du skriva till info@expressen.se eller läsa mer här. Artiklar För beställningar av gamla exemplar av Expressen (lösnummer sparas i max 13 månader), bilagor eller införda artiklar kontakta DN Kundcenter: e-post: dnkundcenter@dn.se Tel: 08-738 16 91 (kl 10-11 vardagar) Fax: 08-738 16 92 Postadress: DN Kundcenter 105 15 Stockholm Besöksadress: Gjörwellsgatan 30, Stockholm. Prisexempel: Gammalt exemplar av Expressen: 25 kronor. Enbart bilaga: 11 kronor. Kopia på artikel: 60 kronor per sida. Porto tillkommer. Lägsta faktureringsbelopp är 80 kronor. Läsning av äldre årgångar hänvisas till Kungliga Biblioteket i Stockholm. Textarkivet Landets alla grund- och gymnasieskolor har möjlighet att få tillgång till Expressens tidningsarkiv på Internet. Är din skola inte med - klicka på PressText och anmäl den. PressText är en kunskapsbank med över 600 000 artiklar från Expressen och Dagens Nyheter. Varje dag matas 400 nya artiklar in från dagens tidningar. Skolorna har tillgång till PressText on line dygnet runt. Abonnemanget kostar 2 000 kronor per år. Bilder För bildbeställning, för privat bruk, kontakta Expressens bildredaktion. Telefon: 08-738 31 55. Öppetider: mån-fre, 8.30-17.00 Pris: Kopior i färg/svartvitt: 20x30 cm: 140 kronor. Faktureringsavgift på 30 kronor tillkommer. Vid beställning av fler exemplar av samma bild rabatteras priset på bild två med 50%. Särtryck För beställning av Expressens särtryck av uppmärksammade artikelserier, kontakta Expressens läsarservice: Telefon: 08-738 30 00

VILL DIN SKOLKLASS BESÖKA EXPRESSEN?

Bakom Rubrikerna är DN och Expressens gemensamma mediecenter. Målsättningen med Bakom Rubrikerna är att ge skolungdomar en inblick i arbetet bakom våra tidningar. Vi vill också väcka tankar och frågor som på sikt kan leda till ett mer aktivt tidningsläsande. Boka ett besök på Bakom Rubrikerna för skolklassen. I besöket ingår en filmvisning där man får följa ett antal nyheter från idé till färdig tidning och höra Expressens och Dagens Nyheters medarbetare berätta om sitt arbete. Med den senaste redigeringstekniken får sedan besökarna göra sina egna tidningssidor och löpsedlar. Med under hela besöket finns en medieguide som tar hand om klassen. Tider Varje vardag, måndag-fredag genomför vi guidade besök som tar sammanlagt två timmar. Förmiddagar 9-11, eftermiddagar 13-15, 15-17 samt kvällstid. Bokning Ditt besök på Bakom Rubrikerna bokar du måndag t o m fredag, mellan kl 8 och 17 på tel 08 - 738 23 03. Vi vänder oss i första hand till dig som går i årskurs 9 och gymnasiet men även vuxenskolor och företag är välkomna. Besöket för årskurs 9 och gymnasiet kostar 600:-. För komvux, folkhögskolor och vuxenutbildningar kostar besöket 800:-/dagtid och 1000:-/kvällstid. För mer information besök Bakom Rubrikerna på Internet. Adressen är www.bakomrubrikerna.se E-post: info@bakomrubrikerna.se Telefon: 08-738 23 03 Adress: Gjörwellsgatan 30, 104 65 Stockholm

FRÅGOR & SVAR OM EXPRESSEN

Här nedan följer de vanligaste frågorna och svaren om Expressen. Har du andra, egna frågor om Expressen går det bra att e-posta dem till: lasarservice@expressen.se När startades Expressen? Första numret trycktes under brinnande världskrig, den 16 november 1944. De tongivande idéerna och tankarna bakom Expressen kom från Albert Bonnier Jr och Carl-Adam Nycop. Ägare respektive journalist. Expressen startades som motvikt till de nazistiska strömningarna i samhället. Ända från början har liberalism, tolerans och solidaritet varit Expressens kännemärken. Expressen står alltid på den enskilda människans sida mot övergrepp, förtryck och maktmissbruk. AB Kvällstidningen Expressen ("Expressen") ger ut kvällstidningarna Expressen, GT och Kvällsposten som pappers- och interneditioner. Bolaget heläger också tv-kanalen SPORT-Expressen, som är ett dotterbolag. Vd för Expressen är Bengt Ottosson och chefredaktör och ansvarig utgivare är Otto Sjöberg. GT och Kvällsposten, som är marknadsledare bland kvällstidninhgar i väst- respektive syd-Sverige, har huvudredaktionerna i Göteborg och Malmö. GT och Kvällsposten är editioner av Expressen och ingår i AB Kvällstidningen Expressen. Otto Sjöberg är också ansvarig utgivare för och publicistisk chef över editionerna GT och Kvällsposten, som utkommer i väst- respektive syd-Sverige med fokus på regionalt innehåll. Chefredaktör för GT är Lars Näslund och för Kvällsposten Staffan Erfors. Vilka ägare har Expressen? Expressen ägs av Bonnier AB, som även äger dagstidningarna Dagens Nyheter, Sydsvenska Dagbladet, Ystad Allehanda, Trelleborgs Allehanda och Kristianstadsbladet. Bonnierfamiljen, som har en lång tradition som publicister av både tidningar och böcker, värnar om yttrandefrihet och mångfald. Expressen Nya Medier är ett affärsområde inom AB Kvällstidningen Expressen. Affärsområdeschef är Torbjörn Wittström, som också är vice vd och försäljningsdirektör inom Expressen. Chefredaktör är Thomas Mattsson. Nätsajten Expressen.se, Expressens radionyheter, Expressens mobila tjänster samt tv-kanalen SPORT-Expressen ingår i Expressen Nya Medier. Tv-kanalen SPORT-Expressen startades den 17 mars 2005 och fokuserar på svensk sport och svenska stjärnor. Vd för SPORT-Expressen är Magnus Malmros, chefredaktör och ansvarig utgivare för SPORT-Expressen är Thomas Mattsson. Vilka ägare har Expressen? Expressen ingår i Bonnierkoncernen, som även äger bland annat Dagens Industri, Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Ystads Allehanda, Trelleborgs Allehanda och Kristianstadsbladet. Bonnierfamiljen, som har en lång tradition som publicister av både tidningar och böcker, värnar om yttrandefrihet och mångfald. Bonnier AB är också delägare i TV4. Hur många tidningar säljs per dag? Genomsnittsupplagan per dag 2004 (TS-statistik) var 363 000 exemplar, en ökning med 10 000 exemplar jämfört med 2003. Hur många läser Expressens pappersedition? Enligt Orvesto 2004:3 hade Expressen 1 221 714 läsare per dag, en ökning med 26 000 exemplar jämfört med 2003. Hur många anställda har företaget? Expressen har tillsammans ca 500 anställda. Av dem arbetar ungefär hälften redaktionellt. Vilken omsättning har Expressen? 2004 omsatte Expressen nästan 1,3 miljarder kronor. Vilket resultat gör Expressen? Vinsten för 2004 blev 83,9 miljoner kronor, jämfört med 20,1 miljoner kronor i vinst 2003. Resultatet för 2004 var Expressens bästa på elva år. Vilken politisk färg har Expressen? Expressen är liberal. Det är även GT och Kvällsposten. Var finns Expressens olika redaktioner? Expressen har sin centralredaktion i Stockholm. GT har sin redaktion i Göteborg och Kvällsposten har sin i Malmö. Utöver det har Expressen reportrar och fotografer stationerade på olika ställen i Sverige och utomlands. Vi anlitar också ofta frilansmedarbetare. Var i landet säljs Expressen? Expressen säljs i hela landet hos cirka 13 000 återförsäljningsställen (butiker, kiosker med mera). GT säljs främst i Västsverige och Kvällsposten i Sydsverige. Ser löpsedlarna likadana ut överallt? Nej, Expressen editionerar i stort sett dagligen både löpsedlar och första sidor, för att fånga upp lokala nyheter och händelser. Det gör även GT och Kvällsposten i sina regioner. Vilken löpsedel sålde mest? Bäst genom tiderna sålde den löpsedel som hade bilden av bröllopskyssen med kung Carl Gustaf och Silvia Sommerlath i juni 1976. Den dagen sålde Expressen 957 000 exemplar. Vilken målgrupp har Expressen? Målgruppen är människor i hela Sverige. Våra läsare motsvarar också ganska väl befolkningen i fråga om till exempel ålder, kön och utbildning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag