ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Expressen rättar – vecka 10

ANNONS:

Här rättar Expressen fel, oklarheter och missförstånd av betydelse. Expressens policy för rättelser hittar du här.

130310

Fel i rubrik. På nöjessidorna i går i tidiga upplagor saknades ett bindestreck i rubriken till artikeln om Sean Banan.

 

130309

Fel citat. I artikeln "Kändisgästen", som publicerades på nöjessidorna i en del av gårdagens upplaga blev Richard Herreys citat fel. Så här ska det vara: "Vilken är din favoritrestaurang i Stockholm? - American Table. Magnus Samuelssons krog på Östra Järnvägsgatan. Jag gillar den amerikanska miljön där. Vad äter du där? - Det blir nästan alltid en stek."

 

Fel mått. Det mönstrade underlägget från Beng & Lotta i dagens Leva&Bo fick fel mått och är inte pyttelitet. Det har en diameter på exakt 21 centimeter och kostar 348 kronor!

 

Fel resultat. I gårdagens SPORT-Expressen stod det att Arsenal förlorat första mötet med Bayern München i Champions Leagues åttondelsfinaler med 3-0. Rätt ska vara 3-1 - och att returen spelas i München, inte i London.

 

130308

Trion i poddradion. I gårdagens artikel om Expressens poddradio fanns en bild på trion som gör "Kick and rush" om Premier League. Ett namn i bildtexten blev fel. Bilden visar Carl Juborg med Martin Heinius och Oscar Broström.


Noréns Demoner. I tisdagstidningen skrev vi om Johan Rabaeus som spelar på Stadsteatern samma kväll som han ska vara med i schlagerfinalen. Pjäsen han spelar i heter "Demoner" och inte "Dilemma".


Fel datum. I veckans nummer av Expressen EXTRA har det råkat bli fel datum på horoskopet. Veckans jätteastro gäller för 8-14 mars och inget annat.


Fel fot. I en bildtext till artikeln i sportbilagan i går, om målet som Sara Thunebro gjorde för fotbollslandslaget, blandade vi ihop höger och vänster. Thunebro sköt med höger fot.


Före detta klubb. I den tidiga upplagan av sportbilagan i går illustrerades hockeymålvakten Andreas Andersson i en faktaruta med fel klubbmärke. Han spelar numera i Linköping, inte HV71.

 

130307

Olika datum för bröllop. I artikeln i går om prinsessan Madeleines bröllop och väninnan Louise Gottlieb blev det fel i två bildtexter och en underrubrik. Kungakusinen Gustaf Magnuson och prinsessan Madeleines tidigare fästman Jonas Bergström gifter sig inte med sina respektive samma dag i augusti utan de har valt olika datum.

 

S, inte FP. I måndagstidningen skrev vi om diskussionen i EU om smaksatt snus. I en bildtext fick Marita Ulvskog partibeteckningen FP, vilket är fel. Marita Ulvskog har varit socialdemokratisk kulturminister och är nu EU-parlamentariker.

 

130306

Fel efternamn. I rollistan för "Mördaren ljuger inte ensam" i tisdagens Expressen skrev vi att en av skådespelarna heter Andréas Uttervoll. Hans rätta efternamn är Utterhall. Expressen ber om ursäkt.

 

Inte klassisk stil. I ett fakta över alla svenska medlajer i måndagens SPORT-Expressen angav vi fel disciplin i loppet där Johan Olsson tog silver efter Petter Northug. Loppet avgjordes över 15 kilometer i fri stil, inte i klassisk stil.

 

Fel klockslag. I gårdagens sportbilaga blev det fel i en tidsangivelse till en bild med världsmästaren Johan Olsson. Skidlandslaget nådde flygplatsen i München i Tyskland ett par timmar tidigare än vi angav.

 

Saknad bokstav. I den tidiga upplagan av sportbilagan i går hade en bokstav fallit bort i ordet comeback i en rubrik. Handbollsstjärnan Kim Andersson är nämligen tillbaka i landslaget i vårens EM-kval.

 

130305

Inte Sollentuna. I Sverigereportaget om matsvinnet i lördagens pappersupplaga nämndes några killar som tar hand om utrensad frukt och transporterar den till Hästa gård. De kommer från Rinkeby-Kista dagliga verksamheter, inte Sollentuna som det felaktigt stod i reportaget.
 

Tavlan kostade mer. I nummer 9 2013 av Leva & Bo föll en nolla bort i en prisuppgift. Tavlan målad av Olle Baertling från Mollbrinks konst kostar 650 000 kronor.
 

Fel titel. I Melodifestivalbarometern har Yohios låt fått titeln "Mystery". Den heter "Heartbreak hotel".

 

130304

Fel om kontaktförbud. I en krönika i lördagstidningen stod det att en tiondel av ansökningarnas om kontaktförbud bifalls på den åklagarmyndighet som har den lägsta siffran. Rätt ska vara 18 procent.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
REBECCA STELLA SIMONSSONS BLOGG
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: