Ipad, webben och mobilen. Överallt kan du få tag på Expressens nyheter. Och de digitala intäkterna ökar. I fjol slog både Expressen TV och mobilsajten flera publikrekord.
Ipad, webben och mobilen. Överallt kan du få tag på Expressens nyheter. Och de digitala intäkterna ökar. I fjol slog både Expressen TV och mobilsajten flera publikrekord.

Digital succé
på Expressen

Publicerad

Du är just nu inne på en succésajt.

I fjol slog både Expressen TV och mobilsajten flera publikrekord - och de digitala intäkterna ökade med 13 procent.

– Inte minst den mobila trafiken har ökat mycket snabbt under året, säger Expressens vd Bengt Ottosson.

Expressen fortsätter att skörda framgångar - 2012 blev ännu ett succéår.

Expressen-bussen vann förstapris på dagstidningarnas Oscar, "INMA Award", både mobilsajten och Expressen TV slog flera publikrekord och på söndagar fortsatte papperstidningen att vara Sveriges mest lästa tidning.

Vinst varje år

Framgångarna visar sig också i bokslutet. I ett decennium har Expressen gått med vinst varje år, och 2012 blev inget undantag.

– Expressen fortsätter att visa ekonomisk stabilitet trots en försämrad annonskonjunktur och de strukturella förändringar av mediebranschen som blir allt tydligare, säger vd Bengt Ottosson.

Totalt gjorde Expressen en vinst på 90,6 miljoner kronor förra året, en ökning med 17,5 procent jämfört med 2011. De senaste tio åren har Expressen gjort en sammanlagd vinst på cirka en miljard kronor.

– Vinsten på 90,6 miljoner innebär ett år som ligger strax under snittet under tioårsperioden, men det får ändå betraktas som godkänt ett år med en svag annonskonjunktur och med betydande investeringar för att öka den digitala tillväxten, säger Bengt Ottosson.

"Bygger klart tv-studio"

Intäkterna för digitala kanaler ökade med 13 procent och nu satsar Expressen för att 2013 ska bli ett minst lika bra år.

Thomas Mattsson, Expressens chefredaktör:

– Expressen går stärkt in i 2013. Just nu bygger vi klart vår nya tv-studio och kommer snart lansera fler nya appar. Det är viktigt att vi har resurser att fortsätta satsa.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida