Jon Åsberg kommer att synas i rutan i höst när Di TV relanseras. Han har tidigare varit chefredaktör för Affärsvärlden och Finanstidningen. "Ett superspännande projekt", säger han. Foto: ALEX LJUNGDAHLJon Åsberg kommer att synas i rutan i höst när Di TV relanseras. Han har tidigare varit chefredaktör för Affärsvärlden och Finanstidningen. "Ett superspännande projekt", säger han. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Jon Åsberg kommer att synas i rutan i höst när Di TV relanseras. Han har tidigare varit chefredaktör för Affärsvärlden och Finanstidningen. "Ett superspännande projekt", säger han. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Sölvi Torvik värvas från danska affärstidningen Börsen. Hon blir ny affärs- och produktchef. Foto: BörsenSölvi Torvik värvas från danska affärstidningen Börsen. Hon blir ny affärs- och produktchef. Foto: Börsen
Sölvi Torvik värvas från danska affärstidningen Börsen. Hon blir ny affärs- och produktchef.  Foto: Börsen

Di TV storsatsar – här är nya värvningarna

Publicerad

Här är två nyheter om Di TV, Sveriges ekonomi-tv-kanal, som drar i gång efter sommaren:

Jon Åsberg, tidigare chefredaktör för Finanstidningen och Affärsvärlden, blir en av programledarna.

Sölvi Torvik, i dag på den danska ekonomitidningen Börsen, blir affärs- och produktchef.

Di TV är ett samarbete mellan Dagens industri och Expressen TV. I höst relanseras Di TV till en hel kanal, och kommer då att sända mellan klockan 06 och 18 alla vardagar.

– Vi ser ett stort intresse för Di TV både redaktionellt och kommersiellt redan nu och det känns mycket bra att kunna presentera dessa nya namn. Både Jon Åsberg och Sölvi Torvik är enormt kunniga inom sina respektive områden och brinner för Di:s journalistik och varumärke, säger Lotta Edling, chefredaktör för Dagens industri.

Rekryteringarna till Di TV pågår för fullt. Björn Rundström, tillförordnad redaktionschef på ekonominyhetsbyrån Reuters, har redan presenterats som nyhetschef på Di TV.

Nu är fler namn klara.

Lämnar EFN för Di TV

Jon Åsberg, civilekonom från Handelshögskolan, blir en av programledarna. Han har bland annat varit redaktionschef och chefredaktör på Finanstidningen samt chefredaktör på Affärsvärlden.

Jon Åsberg har också varit rådgivare och partner på PR-byrån JKL. Nu lämnar han närmast Handelsbanken TV, som marknadsförs som EFN, för den nya satsningen.

Vad är det med Di TV som lockar dig?

– Det är ett superspännande projekt, kort och enkelt. Det gick ju inte att tacka nej till erbjudandet att få vara med och lansera en helt ny form av ekonomi-tv.

Vad gör Di TV unikt?

– Två saker. För det första kombinationen av klassiskt tablåtänk och ekonomiprogram hela dagen, med de oändliga möjligheter som tv via internet ger. För det andra den stadga som tillgången till landets största, bredaste och djupaste ekonomiredaktion ger projektet. Den borgar för kvalitet.

Vad tar du själv med dig till kanalen?

– Framför allt 25 års erfarenhet som ekonomijournalist och rätt gedigna kunskaper om börs och näringsliv. Så har jag ett ganska brett nätverk. Sammantaget tror jag det mig bra koll på vilka ämnen som är viktiga och intressanta och som vi ska belysa i Di TV.

Och vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Att det ska bli höst så jag kan få börja.

Affärschef från Börsen

Sölvi Torvik blir affärs- och produktchef för Di TV. Hon är chef för Börsen Partnerskap, konferensverksamheten på den danska affärstidningen Börsen, men har tidigare arbetat tolv år på Dagens industri och där byggt upp Di Gasell.

– Jag ser stora möjligheter för Dagens industri att i samarbete med Expressen att bygga en ny plattform, Di TV, som breddar verksamheten, stärker varumärket och skapar nya intäkter. Som ledande affärsmedia i Sverige är Dagens industris varumärke och organisation som klippt och skuren för att skapa den ledande tv-kanalen för affärsinformation på marknaden, säger Sölvi Torvik.

Sölvi Torvik värvas från danska affärstidningen Börsen. Hon blir ny affärs- och produktchef. Foto: Börsen

Du kommer från Norge, arbetar i Danmark – men nu blir det Sverige igen?

– Efter tre år på affärstidningen Börsen i Köpenhamn, där jag byggt en ny växande konferensplattform och utvecklat Gasell-verksamheten, är jag stolt över att bli en del av Di TV-teamet.

“Stort intresse”

Alexander Lydecker, annonsdirektör på Bonnier News Sales, tror att Di TV blir en attraktiv kanal för större reklamköpare:

– Di TV kombinerar Dagens industris starka varumärke och kvalificerade innehåll, med Expressen TV:s räckvidd och kompetens inom framtidens nyhets-tv. Det är redan stort intresse på marknaden.

Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen, säger:

– Jon Åsberg och Sölvi Torvik är två tunga rekryteringar som visar på allvaret i Di TV-satsningen.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag