Bluffartikeln sprids med Expressen som avsändare – lämna inte ut dina uppgifter.
Bluffartikeln sprids med Expressen som avsändare – lämna inte ut dina uppgifter.

Bluffartikel sprids med Expressen som avsändare

Publicerad

En bluffartikel med Expressen som påstådd avsändare cirkulerar just nu på nätet.

Artikeln ”Nya Samsung S8 har äntligen kommit till marknaden, och priserna är lägre än förväntat!” kommer inte från Expressen.

Lämna inte ut dina uppgifter.

Just nu cirkulerar en bluffartikel på nätet där Expressen uppges vara avsändare.

Artikeln har rubriken: ”Nya Samsung S8 har äntligen kommit till marknaden, och priserna är lägre än förväntat!” och påstår att man kan få en telefon för 5 kronor genom att ange sina uppgifter.

Artikeln är en bluff och har inget med Expressen att göra. Expressen är inte avsändare.

Till läsare som stöter på denna artikel: Lämna inte ut några kontouppgifter, namn, mejladress eller liknande.

Om du har lämnat ut kort- eller kontouppgifter bör du genast kontakta din bank för vidare instruktioner och spärra ditt kort.

Skärmdump av den delade länk som sprids på Facebook och som leder till bluffartikeln.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag