Unn Swanström, user experience-designer på Expressen, har tagit hem titeln årets IT-kvinna. Foto: Jonny Strömberg
Unn Swanström, user experience-designer på Expressen, har tagit hem titeln årets IT-kvinna.  Foto: Jonny Strömberg

Årets IT-kvinna: Expressens webbdesigner

Publicerad

Unn Swanström, user experience-designer på Expressen, har tagit hem titeln årets IT-kvinna.

– Det känns fantastiskt bra, säger Unn Swanström om utmärkelsen, som delas ut av rekryteringsföretaget Universum.

I sin motivering tog juryn fasta på såväl professionella som personliga egenskaper: ”På kort tid har denna unga, färgstarka person, som verkar i en tuff bransch, blivit expert på personalisering inom nyhetsmedia. Hon har bidragit till att förbättra användarupplevelsen på både Expressen och Aftonbladets mobila plattformar. Dessutom har hon ett enormt engagemang för att locka fler kvinnor till IT-branschen och driver flera initiativ på bred front. En förebild och förespråkare av fler tjejer inom IT", står det i den.

– Jag är så himla glad att den här typen av utmärkelser finns för det startar så många konversationer, säger Unn Swanström. Människor tvingas ställa sig frågan varför ett pris som Årets IT-kvinna behövs. Svaret är att det finns för få kvinnor i branschen. Jag är glad att folk i dag tar den här frågan på allvar.

Att attrahera fler kvinnor till branschen är dock inte bara en fråga om jämställdhet. Enligt Unn Swanström handlar det minst lika mycket om kvalitet.

– Jag brinner verkligen för att vi ska göra bra produkter och om bara en bråkdel av befolkningen deltar i utvecklingen kommer resultatet inte att bli bra.

Tillsammans med en vän driver hon The Code Pub, ett designforum för kvinnor. Det är både en mötesplats för kompetensutbyte och konkret verktyg i arbetet för bättre könsfördelning.

– Designen ska vara för alla. Det är därför det är så viktigt med mångfald i teamen. Alla studier på ämnet visar att företag med mångfald blir både mer framgångsrika och lönsamma, säger Unn Swanström.

"Det är ett hantverk"

Hennes eget intresse väcktes under en designutbildning som visade sig vara mer teknisk än hon först trott.

– Jag visste knappt vad kod var men insåg att det är ett verktyg för att bygga saker. Det är ett hantverk som att kakla golv eller snickra. För mig blev det ett sätt att förverkliga design.

På Expressen arbetar Unn Swanström med att förbättra den digitala användarupplevelsen.

– Jag jobbar med produktutveckling av mobil och desktop. Både hur ska det se ut och hur ska det fungerar vilket är en ännu viktigare fråga. Vi är en extremt folklig produkt och alla måste förstå den.

Hur bra är Expressen på representation?

– Vi på Expressens utvecklingsavdelning är inte så bra ännu, vi har en bit kvar. Men det betyder att vi har utrymme att förbättra oss.

Expressens IT-chef Peter Frey menar att utmärkelsen också är ett bevis på att tidningen ligger i framkant när det kommer till digital utveckling och användarupplevelse.

– Det är fantastiskt kul för Unn så klart men också väldigt roligt för Expressen. Det är ett bevis på att vi attraherar rätt förmågor inom user experience och användbarhet. När Unn då lyckas få ett så fint pris visar det att vi är på rätt spår.

Samtidigt instämmer han i Unn Swanströms uppfattning att bättre representation kan förbättra kvaliteten ytterligare.

– Absolut. Vi har ett antal duktiga kvinnor men tittar man fördelningen långt från 50-50. Framför allt har vi få kvinnliga utvecklare, men inom Unns område user experience har lyckats attrahera utmärkt komptenta kvinnor, som chefen Anette Lovas, och fler är på väg in. Så jag är hoppfull.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag