Expressens Alexander Lydecker vinner Årets Intraprenör. Foto: Olle SporrongExpressens Alexander Lydecker vinner Årets Intraprenör. Foto: Olle Sporrong
Expressens Alexander Lydecker vinner Årets Intraprenör. Foto: Olle Sporrong
"Det känns fantastiskt bra. Jag är superglad och stolt och väldig inspirerad av att se att vårt arbete fungerar", säger han. Foto: Olle Sporrong"Det känns fantastiskt bra. Jag är superglad och stolt och väldig inspirerad av att se att vårt arbete fungerar", säger han. Foto: Olle Sporrong
"Det känns fantastiskt bra. Jag är superglad och stolt och väldig inspirerad av att se att vårt arbete fungerar", säger han. Foto: Olle Sporrong

Alexander Lydecker är Årets intraprenör!

Publicerad

Expressens försäljningsdirektör Alexander Lydecker är Årets Intraprenör.

På onsdagen tog han hem prestigepriset på exklusiva Berns i Stockholm.

– Vi har gått till att bli en organisation som jobbar väldigt effektivt, säger Alexander Lydecker.

Fem kunde vinna – men bara Expressens Alexander Lydecker gjorde det.

På onsdagen korades vinnaren av "Årets Intraprenör" 2017 på Berns i centrala i Stockholm. Tävlingen hålls av rekryteringsföretaget Talentia sen sju år tillbaka och vinnaren presenterades i samband med den globala konferensen Intrapreneurship Conference.

Finalisterna var: Expressens Alexander Lydecker, Kristoffer Rengfors, chief marketing officer på Flygresor, Viktor Svensson, president div. tech på ingenjörs- och konsultföretaget ÅF, Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på Riksbyggen och Mikael Sundström, head of networked events på Ericsson.

Men vinnaren blev alltså Alexander Lydecker för att "successivt byggt sitt team och radikalt utvecklat hela annonsaffären med innovativa erbjudanden".

"Fantastiskt bra"

Dock: Alexander Lydecker trodde inte att han skulle vinna:

– Det gjorde jag faktiskt inte. Jag kände att det bara var en vinst att bli nominerad. Jag gick dit med ... jag hade inga förväntningar alls, och blev jätte-, jätteglad. Men jag hade egentligen inga förväntningar. Det var andra starka som var med och tävlade, säger en glad vinnare från Berns.

Han fortsätter:

– Det känns fantastiskt bra. Jag är superglad och stolt och väldig inspirerad av att se att vårt arbete fungerar. Att det premieras på det här sättet, säger Lydecker.

I november fick säljorganisationen Bonnier News Sales – som sköter Expressen, DN och Di – tolv nya medarbetare. De blev del av den enhet som arbetar med affärsutveckling, kreation och försäljning av digitala kommunikationslösningar. Ledare för gruppen: Alexander Lydecker.

Lydeckers mål

– Jag tror att de förändringar vi har gjort har visat en ganska stor skillnad. Vi har sett resultat som varit positiva. Vi har gått till att bli en organisation som jobbar väldigt effektivt. Det främsta kvittot är väl att vi har blivit väldigt mycket mer effektiva än vi var för ett, två år sen. Effektiviteten är avgörande. Sen har de tagit referenser från kunder, jag tror de har märkt en stor skillnad på marknaden, säger Lydecker.

Nu siktar han på framtiden:

– Nästa steg är att fortsätta arbeta på det sättet jag tror på: Tydligt med fritt ledarskap och att jobba genom alla kolleger, få dem att växa i de roller de har och se till att vi fortsätter den framgångsrika transformationen som vi påbörjat.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag