Zlatans reklamfilm hyllas - och sågas

Publicerad

Reklamfilmen med Zlatan och Volvo har blivit en snackis.

På bara några dagar har filmen fått över två miljoner visningar på Youtube.

- Zlatan är en riktig krigare. Det var fullt ös under inspelningen. Hans sätt är avväpnande så det blev bra stämning, säger Mikael Karlsson, Volvos projektledare för hela kampanjen som var på plats under inspelningen.

Klockan 20.10 i lördags publicerades Zlatans omtalade reklamfilm på Youtube. I samarbetet mellan Zlatan Ibrahimovic och Volvo får vi under två minuter följa Zlatan och hans familj en dag i Norrland.

- Jag ville jobba med Volvo och visa upp den svenska vildmarken. Jag är otroligt stolt över resultatet - min hyllning till Sverige. Det ger mig gåshud varenda gång jag ser den, har Zlatan sagt i sin app "Zlatan Unplugged".

"Det töntigaste jag sett"

Reklamfilmen finns på allas läppar och har blivit en het snackis runtom i världen. På sociala medier som Twitter, Facebook och Instagram är kombon Zlatan och Volvo ett hett ämne.

Anders K Gustafsson, nöjesredaktör på Dalarnas tidningar, skrev en krönika om reklamfilmen och kritiserar handlingen.

- Jag blev besviken när jag såg den, den är kitschig, otroligt högtravande och det är ett sunkigt mansideal som visas upp när Zlatan gör machosaker, säger Anders K Gustafsson.

I krönikan skriver han:

"Den kan ju ha varit det töntigaste jag någonsin har sett. Vilket antiklimax. Jämfört med Volvo lastbilars reklam med Jean-Claude van Damme, där han går ner i spagat mellan två lastbilar, så finns ingen "åh fan"-aspekt eller distans i filmen."

"Han gnällde inte en sekund"

- Men jag tror att reklamfilmen gör att folk reflekterar över nationen på ett annat sätt. Man vill visa ett nytt Sverige, den ambitionen är lovvärd, säger Anders K Gustafsson.

Zlatans reklamfilm spelades in i lappländska vildmarken i Gällivaretrakten i december förra året.

- Jag plockade upp honom på flygplatsen vid midnatt, efter ett par timmar i bil var han i säng först runt klockan 02.30 och sov i en liten stuga under mycket enkla förhållanden tills jag knackade på dörren igen klockan 06 för uppstigning, säger Mikael Karlsson.

Zlatan var med och filmade under en intensiv dag och det blev ett 17-timmars pass. Det fanns ingen tid för vila.

- Vi filmade från klockan 06 till 23. Det var fullt ös. Han gnällde inte en sekund. Han lärde sig namnet på runt 30 personer från inspelningen och han var mån om att det skulle bli bra. "Vi gör det tills det blir bra", sa han, berättar Mikael Karlsson.

I filmen får vi se Zlatan i bar överkropp, han tränar, jagar, kör bil, badar i isvak och myser med familjen. Han vaknar i sängen med sambon Helena Seger och leker med barnen Maximilian och Vincent.

"Det är rätt ovanligt"

Dessutom framför Zlatan nationalsången i en specialskriven version av den svenske producenten Max Martin. Men i Zlatans version byts textraden "Jag vill leva, jag vill dö i Norden" till "Jag vill leva, jag vill dö i Sverige".

I går släpptes låten på Spotify och reklamfilmen hade över 2 miljoner visningar på Youtube. Och hashtaggen #dugamladufria flödar både bland svenska och internationella personer.

Claes de Faire, chefredaktör på Resumé säger att det i reklamfilmen finns ett större budskap än att sälja bilar.

- Volvo vill visa att de har svenska rötter trots att det är ägt av ett företag i Kina. Volvo vill bli som Zlatan, sälja på hans identitet. Men reklamen är inget nyskapande, bilar som åker på vintervägar ser vi till exempel i Audis reklam. Men den här reklamfilmen är lång, riktigt dyr och den försöker ha en handling. Det är rätt ovanligt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag