Foto: Andrea Comas
 Foto: Andrea Comas

Zara-ledning anklagas för mobbning

Publicerad

Anställda hos klädjätten Zara vittnar om trakasserier, utfrysning och hot om repressalier. En tidigare butikschef berättar hur ledningen bryter ner personalen.

- De smular sönder dem till den lägsta nivån där de blir apatiska och inte orkar säga ifrån, säger hon till SVT Uppdrag granskning.

Den spanska klädkedjan Zara har sedan 1975 etablerat sig över hela världen. Av de nästan 2 000 butikerna finns åtta stycken i Sverige med omkring 350 anställda. I takt med framgångarna har missnöjet växt bland personalen.

Uppdrag Granskning har intervjuat anställda och före detta anställda - mestadels unga kvinnor - över hela landet, som ger en samstämmig bild av ledningens behandling av personalen. De pressas hårt och den som ifrågasätter utsätts för trakasserier och hot.

Anställda bryts ned

En tidigare butikschef säger att ledningen gjort dem till "nickedockor".

- De bryter ned dem. De smular sönder dem till den lägsta nivån där de blir apatiska och inte orkar säga ifrån. Zara har ju en väldigt omtalad taktik som alla chefer känner till, berättar en tidigare butikschef.

Den som vågar säga ifrån när kollegor behandlas illa eller som vill kontakta facket stämplas snabbt som ”bråkmakare”.

- Då kan du börja söka andra jobb. Det kan jag starkt rekommendera att du gör, eftersom de kommer att systematiskt bryta ned dig. Antingen hittar de en anledning att säga upp dig eller så kör de dig i botten tills du säger upp dig själv, säger en före detta anställd till Uppdrag gransknings reporter.

Dolda hot

En kvinna berättar om reaktionen hon fick när hon ville starta en fackklubb.

- Då kom ledningen till butiken och sade att de inte tyckte det var en bra idé. Där någonstans började mitt helvete.

En butikssäljare berättar att hon fick besök av både vd:n och personalchefen på Zara. Hon togs med till ett litet rum dit många förts för en utskällning och fick veta att det är tuffa tider och svårt att få jobb.

- Vad ska jag säga? Det är två mot en. Vad ska jag säga till vd:n, det är vd:n över Skandinavien. Vad ska en simpel säljare som jag säga mot honom?

Stefan Flintzberg på fackförbundet Unionen, som organiserar personer på chefsnivå inom Zara, beskriver arbetsmiljön som "undermålig". Han berättar hur butikschefer arbetar upp emot 70-80 timmar i veckan och detaljstyrs av företagsledningen.

"Jag är förvånad"

Zaras ledning är förvånad över kritiken som lyfts fram i programmet.

- Det här är helt nya uppgifter för oss. Jag är förvånad, säger personalchefen Elisabeth Andersson.

- Vi är dagligen ute i butikerna. Bilden vi har är att folk trivs på Zara. Många stannar länge här, fortsätter hon.

Uppdrag granskning sänds i kväll klockan 20.00 i SVT 1.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag