GIGANT. Felix "PewDiePie" Kjellberg har drygt 37 miljoner följare på Youtube. Foto: Nigel BowlesGIGANT. Felix "PewDiePie" Kjellberg har drygt 37 miljoner följare på Youtube. Foto: Nigel Bowles
GIGANT. Felix "PewDiePie" Kjellberg har drygt 37 miljoner följare på Youtube. Foto: Nigel Bowles
GRIMASER. Felix "PewDiePie" Kjellberg är bland annat känd för sina lustiga miner. Foto: YoutubeGRIMASER. Felix "PewDiePie" Kjellberg är bland annat känd för sina lustiga miner. Foto: Youtube
GRIMASER. Felix "PewDiePie" Kjellberg är bland annat känd för sina lustiga miner. Foto: Youtube
GRIMASER. Felix "PewDiePie" Kjellberg är bland annat känd för sina lustiga miner. Foto: YoutubeGRIMASER. Felix "PewDiePie" Kjellberg är bland annat känd för sina lustiga miner. Foto: Youtube
GRIMASER. Felix "PewDiePie" Kjellberg är bland annat känd för sina lustiga miner. Foto: Youtube
GRIMASER. Felix "PewDiePie" Kjellberg är bland annat känd för sina lustiga miner. Foto: YoutubeGRIMASER. Felix "PewDiePie" Kjellberg är bland annat känd för sina lustiga miner. Foto: Youtube
GRIMASER. Felix "PewDiePie" Kjellberg är bland annat känd för sina lustiga miner. Foto: Youtube

Youtube-jättens stora vinst: 63 miljoner

Publicerad

Youtube-fenomenet Felix ”PewDiePie” Kjellbergs bolag gör en jättevinst.

Bolaget dubblade omsättningen och gjorde osannolika 63 miljoner kronor i vinst.

Att vara stor i käften brukar inte vara något vinnarrecept. Felix "Pewdiepie" Kjellberg, 25, får anses vara undantaget.

Årsredovisningen för hans bolag Pewdie Productions AB har just lämnats in till Bolagsverket och Expressen har tagit del av de fantastiska siffrorna.

Intäkterna uppgick till drygt 63,7 miljoner kronor. Vinsten före skatt blev 63 miljoner.

Det har gått snabbt för Youtube-stjärnan.

Pewdie Productions bildades hösten 2012. Första året omsatte bolaget 7,2 miljoner kronor. Året därpå steg intäkterna till smått fantastiska 29,6 miljoner - och nu stannade omsättningen alltså på 63,7 miljoner kronor.

Äger det till fullo

Pewdie Productions ägs av Pewdie Holdings AB. Dotterbolaget har nu beviljat en utdelning på 60 miljoner kronor till moderbolaget, som ägs till hundra procent av Felix Kjellberg själv.

I dag följer drygt 37 miljoner fans "PewDiePie" på Youtube. Hans kanal har haft flera miljarder visningar.

Nytt sätt att tjäna pengar

Bolagets framgångar är ett exempel på den nya ekonomin. Man kan bara undra vad en bankman skulle ha sagt om nämnde Kjellberg kommit in till bankkontoret och sagt att han behövde låna 100 000 kronor eftersom han hade en jättebra affärsidé som gick ut på att han satt framför en dator och gapade medan folk följde honom på nätet.

I höst kommer Felix Kjellberg dessutom ut med boken "Den här boken älskar dig". Där kommer, enligt uppgift, Kjellberg ge råd om hur man ska leva sitt liv. Enligt förlaget blir läsarens liv "lättare, glamorösare och rikare" om råden följs till punkt och pricka.

Felix Kjellberg bor sedan 2013 i Brighton tillsammans med sin flickvän Marzia "CutiePieMarzia" Bisognin.

Expressen har sökt Felix Kjellberg för en kommentar.

 

LÄS MER: PewDiePies tips: Så blir du Youtubekändis

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag