Foto: Maria Hansson
 Foto: Maria Hansson

X2000-tåget kan ha kört för fort

Publicerad
Uppdaterad
X2000-tåget som i går var inblandat i en olycka vid Kimstad kan ha kört för fort. Hastigheten på sträckan var 70 kilometer i timmen - vilket kan ha överskridits med 30 kilometer i timmen, enligt räddningstjänsten.
- Om det stämmer får den fortsatta utredningen visa, säger polisens presstalesman Mikael Skoog till TT.
Statens haverikommission har nu inlett sitt arbete på platsen.
En 24-årig kvinna fick livshotande skador när X2000-tåget med omkring 250 passagerare, på väg från Stockholm till Malmö, krockade med en traktorgrävare. Kvinnan opererades akut under natten, uppger landstinget i Östergötland.
Även föraren av fordonet ska ha skadats allvarligt.

Trafiken står still

Under dagen står trafiken stilla på sträckan mellan Norrköping och Linköping och bussar kommer att sättas in där det krävs.
- Det rent praktiska är löst men Statens haverikommission måste också få slutföra sitt arbete ute på plats, säger Daniel Widlund på Trafikverkets presstjänst till TT.
Två personer från haverikommissionen är i Kimstad och inledde vid 8-tiden utredningen.
- De väntas avsluta sitt arbete under måndagen. Vi kan inte säga något om orsaken till olyckan, säger Karin Hellner, ställföreträdande generaldirektör vid Statens haverikommission.
Rapporten ska vara klar inom ett år.

Kollisionen oundviklig

Traktorgrävaren höll på med spårarbeten på banvallen men hade kommit för nära rälsen – och kollisionen var oundviklig.
Den bakre skopan rev upp sidan på loket. Kraften från tåget fick därefter traktorn att snurra runt och upprepade gånger slå emot vagnsidorna. Fönster krossades och stora delar av metallen revs upp, uppger polisen för TT.
Det kan också ha varit så att tåget höll för hög hastighet på 70-sträckan.
- Räddningstjänsten har uppgett för oss att tåget hade en hastighet på cirka 100 kilometer i timmen. Men om det stämmer får den fortsatta utredningen visa, säger polisens presstalesman Mikael Skoog.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag