Foto: Robban Andersson och Eggert Jóhannesson
 Foto: Robban Andersson och Eggert Jóhannesson

William Hahne kallade bartendern för "jävla utlänning"

Publicerad
Uppdaterad
William Hahne kallade bartendern för "jävla utlänning" och kastade ett ölglas på honom.
Strax innan Hahne kastades ut från puben försökte SD-politikern be om ursäkt.
- Bartendern sa att han inte tänkte godta ursäkten för att han vet att Hahne inte menar det, säger barägaren Kormákur Geirharðsson till Expressen.se.
Nu berättar Kormákur Geirharðsson, en av ägarna till baren Ölstofa, och bartendern om William Hahnes tumultartade besök på puben i onsdagskväll för Expressen.se.
– Han slängde kortet på mig. Jag slängde tillbaka det och sa: tyvärr du får inte handla här om du ska bete dig så. Då slog han handen i baren och kallade mig "jävla blatte". Sen från ingenstans slängde han en öl på mig och glaset kom in i baren så hela glaset splittrades på marken, säger bartendern.

"Väldigt arrogant"

– Han var väldigt arrogant. Vid en tidpunkt beställde han en drink och när han skulle betala kastade han kortet till bartendern så att bartendern fick plocka upp det, säger Kormákur Geirharðsson, och tillägger att Hahne ska ha kallat bartendern för "jävla utlänning".
Det var droppen för bartendern som sa att Hahne inte var välkommen längre.
– Hahne slog i bardisken med sin hand. Han såg ett glas öl och hällde det över bartendern.

Träffade axeln

- Han tänkte nog inte kasta ölglaset men han tappade det och det träffade bartenderns axel, säger Kormákur Geirharðsson.
Tumult uppstod, och Hahne kastades ut. Då försökte han, enligt Geirharðsson, be om ursäkt för sitt uppträdande.
Bartendern ska sedan inte ha velat acceptera William Hahnes ursäkt.
– Bartendern sa att han inte tänkte godta ursäkten för att han vet att Hahne inte menar det, säger Kormákur Geirharðsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag