Åsa Larsson.. Linnéa Jonjons och Jack Werner tilldelades pris som ”Årets förnyare”. Foto: Anna-Karin Nilson.
Åsa Larsson.. Linnéa Jonjons och Jack Werner tilldelades pris som ”Årets förnyare”. Foto: Anna-Karin Nilson.

Viralgranskaren blev ”Årets förnyare”

Publicerad

Vinnarna i kategorin Årets förnyare är Jack Werner, Linnéa Jonjons och Åsa Larsson på Metro.

De vinner priset för sin nya tjänst Viralgranskaren, som faktakollar uppgifter som fått stor spridning på nätet.

– Vi är så sjukt stolta, säger Linnéa Jonjons.

Vinnaren i kategorin Årets förnyare är Metros Jack Werner, Linnéa Jonjons, och Åsa Larsson för satsningen på Viralgranskaren.

– Det betyder otroligt mycket. Det är första gången Metro är med i de här sammanhangen. Vi är så sjukt stolta, säger Åsa Larsson, redaktör.

Viralgranskaren lanserades i mars och går ut på att granska sanningshalten i det som sprids i sociala medier. Sedan satsningen drog i gång har de tre Metrojournalisterna granskat allt i från filmer på ufon och uppgifter om vithajar i svenska vatten till påståenden om att schampo kan ge böldskador.

Vid starten av Viralgranskaren förklarade Metro att man vill utmana den mytbildning som uppstår i sociala medier och avslöja de felaktiga uppgifter som sprids.

Idén till Viralgranskaren kom efter att den fejkade mordhistorian om Marcia Karlsson fått stor spridning på nätet.

– Det var egentligen bara googlingar bort till att inse att Marcia Karlsson inte existerade, säger Jack Werner.

Majoriteten av uppgifterna som Viralgranskaren har tagit upp har visat sig vara falska. Men en del udda påståenden har faktiskt visat sig stämma. Bland annat bekräftade Giftinformationscentralen att så kallade kottepalmer är giftiga och kan vara skadliga för husdjur.

Max Sohl Stjernberg
Max Sohl Stjernberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag