De avlidna bandmedlemmarna i Viola Beach hedras av fansen. Foto: Viola Beach/Facebook
De avlidna bandmedlemmarna i Viola Beach hedras av fansen. Foto: Viola Beach/Facebook
Viola Beach under en spelning i London. Foto: RMV/REX/Shutterstock

Viola Beach under en spelning i London.

 Foto: RMV/REX/Shutterstock
Alla fyra medlemmar i bandet och deras manager dog när deras hyrbil störtade från bron i Södertälje. Foto: Johan Nilsson / TT
Alla fyra medlemmar i bandet och deras manager dog när deras hyrbil störtade från bron i Södertälje. Foto: Johan Nilsson / TT

Viola Beach toppar lista efter kampanjen

Publicerad

Fansen hedrar Viola Beach - genom att köpa deras musik.

Nu har det brittiska indiebandet nått förstaplatsen på Itunes topplista efter ett upprop i sociala medier.

Samtliga fyra bandmedlemmar och deras manager omkom i en trafikolycka i Södertälje för en knapp vecka sedan.

Redan i torsdags, dagen efter att de fem brittiska männen dött i en trafikolycka i Södertälje, inleddes ett upprop i sociala medier.

Målet: Att föra deras band Viola Beach till förstaplatsen på topplistan.

– Det enda vi har kvar att göra är att föra dem till plats ett eftersom det var deras dröm, sa Sharon Dunne, styvmor till gitarristen River Reeves, tidigare i veckan skriver Daily Mail.

Under torsdagen hade fansen nått sitt mål efter att Viola Beachs låt "Swings & Waterslides" seglat förbi artisteliten och tagit sig högst upp på singeltoppen på brittiska Itunes, skriver flera brittiska medier.

Det skedde med viss draghjälp.

Draghjälp från kändisar

Vad som började som ett gräsrotsinitiativ bland bandets fans växte snabbt och blev viralt. Flera internationella kändisar med stora etablerade plattformar på sociala medier slöt upp i uppropet och delade informationen vidare.

Viola Beach härstammade från staden Warrington i norra England, strax väster om Manchester. Oasis-medlemmen Liam Gallagher, bördig från just Manchester twittrade ut en länk till en knapp miljon följare på Twitter.

 

 

Bandets manager Craig Tarry, 32, var en livslång supporter av fotbollslaget Manchester City. Dagen efter dödsolyckan hedrades bandet under en Premier League-match och klubben har även uppmanat sina följare på Twitter att köpa låten.

 

 

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida