Skickades hem. Göta Mårtensson, 93, fick åka ambulans till akuten på Södersjukhuset, men skickades hem. "Det var som i en skräckfilm. Jag tror att de som jobbar har blivit avtrubbade," säger Götas dotterdotter, Marie Blom. Foto: Privat
Skickades hem. Göta Mårtensson, 93, fick åka ambulans till akuten på Södersjukhuset, men skickades hem. "Det var som i en skräckfilm. Jag tror att de som jobbar har blivit avtrubbade," säger Götas dotterdotter, Marie Blom. Foto: Privat

Vinterkräksjukan orsakar akutkaos

Publicerad

Inställda operationer och överbeläggning - det råder kris på sjukhus runtom i landet.

Marie Blom, 51, har i flera dagar kämpat för att hennes mormor Göta Mårtensson, 93, från Nacka ska få rätt vård.

- Det var som en krigszon på akuten, säger hon.

Influensa och vinterkräksjuka har pressat akutmottagningarna extra.

- Läget var ansträngt redan innan vintersjukdomarna kom, säger Klas östman, presschef på karolinska universitetssjukhuset i Stockholm.

I måndags fick Göta Mårtensson, 93, från Nacka ont i armen och konstiga utslag. Hon var även hängig och hade ingen aptit.

Eftersom det inte fanns några akuttider på vårdcentralen fick hon åka ambulans till akuten på Södersjukhuset i Stockholm.

- Vi kom in vid 12.30 och var här till 22.30. Först efter sex timmar fick mormor träffa en läkare, säger dottern Marie Blom från Johanneshov.

- Det stod sängar hela vägen i korridoren med människor som låg och skrek. Det var som i en skräckfilm. Jag tror att de som jobbar har blivit avtrubbade, säger hon.

Uttorkad och vinglig

Läkaren trodde att Göta Mårtensson fått bältros och skickade hem henne, trots att hon enligt Marie var uttorkad och vinglig efter att ha väntat så många timmar.

Tisdag kväll blev Göta sämre.

- Men både jag och mormor ville undvika akuten, så jag satt och ringde runt till både vårdcentral och närakut. Men på vårdcentralen sade de att det lät för allvarligt för dem och att vi skulle åka till akuten.

Väl tillbaka på Södersjukhuset tyckte personalen att de borde ha åkt till vårdcentralen i stället.

- Varken de eller vårdcentralen ville ha oss. Jag slåss och ringer runt men det fungerar ändå inte. När man är sjuk orkar man inte bråka och har man ingen som gör det åt en är det svårt.

"Nu får man skämmas"

I går fick Göta Mårtensson vård snabbare än i måndags.

- Nu har de bestämt att hon ska få ligga inne på geriatriken i åtminstone en natt för att få dropp. De borde ha kunnat säga det på en gång så hade vi sluppit det här.

- Jag bodde i USA i 20 år och brukade skryta om den svenska vården. Nu får man skämmas i stället, säger Marie Blom.

Enligt personal på Södersjukhuset som Expressen talat med var det i går "väldigt mycket folk som vanligt" med väntetider på flera timmar.

Enligt Klas Östman, presschef på Karolinska, ser det likadant ut på alla sjukhus i Stockholms län - och även på många runtom i landet.

- Läget var ansträngt redan innan vintersjukdomarna kom. De är inte allvarligare i år än andra år, men det blir extra svårt när sjukhusen redan är fullbelagda, säger han.

Stängd avdelning

Tuula Nilsson, 55, från Nynäshamn, åkte in akut till Södersjukhuset i går med sin sjuke make.

- Det gick ganska fort och han fick snabbt komma in på avdelningen, berättar Tuula Nilsson.

Däremot berättar hon om tidigare akutbesök i julas.

- Då fick de stänga en hel avdelning på grund av personalbrist, tror jag. Det kändes som de skickade hem honom lite för tidigt. Då fick vi bara åka tillbaka igen efter några dagar.

- Jag har stort förtroende för personalen här, de är noggranna och talar om vad de gör, men det verkar vara underbemannat, säger Tuula Nilsson.

Alan, 40, var på akuten på Södersjukhuset med sin 70-åriga pappa i går.

- På vårdcentralen sa de att problemen var mycket allvarliga och att vi skulle åka hit direkt, men vi har bara fått vänta, säger han.

När Alans pappa fick smärtor i bröstet åkte de in till vårdcentralen.

Efter provtagning där skickades de direkt vidare till akuten.

- De sade att pappa måste träffa en specialist och att det var allvarligt.

Efter två timmars väntan stod det klart att de inte skulle få träffa någon specialistläkare i går.

- Vi hade med oss alla provtagningar från vårdcentralen, men de var ändå tvungna att ta samma prover här. Det tar bara massa onödig tid.

- Efter två timmars väntan och oro fick vi veta att vi inte skulle få träffa en specialist förrän i morgon, säger Alan.

Tvingas ställa in operationer

I tisdags stod det klart att Karolinska måste ställa in ett flertal operationer för att frigöra vårdplatser.

- Problemet är att när avdelningarna är fulla får patienter ligga kvar för länge på akuten, och där kan de inte få den bästa vården, säger Klas Östman.

Även på Danderyds sjukhus är läget pressat.

- Det är fler infektioner än vanligt nu, vinterkräksjuka och andra magsjukor och luftvägsinfektioner. Men även när vi har ett normalläge så är marginalerna väldigt små, det blir direkt jättesvårt så fort det blir överbeläggning på några avdelningar, säger Carl-Göran Ericsson, chefläkare.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida