Ville ta sitt liv - räddad av Facebookinlägg

Publicerad

En man på Södermalm i Stockholm skrev på Facebook att han skulle ta livet av sig.

En vän i USA läste inlägget, larmade via Skype polisen i Stockholm – som lyckades rädda mannens liv.

– De verkar som om de hittade honom i sista stund, säger Magnus Nilsson, stationsbefäl på Södermalm, till Expressen.se.

Händelsen återberättas av polisen själv på ett Twitter-konto som tillhör yttre befäl på Södermalm.

Det hela började, enligt polisen, med att en man i 30-årsåldern skrev på Facebook om att han skulle ta livet av sig.

När vännen i USA såg detta ringde denne 112 via Skype.

En polispatrull skickades till den aktuella adressen på Södermalm i Stockholm. Vid klockan 04.30 på lördagsmorgonen knackade man på hemma hos mannen.

Bröt sig in

Ingen öppnade, och polismännen bröt sig då in i lägenheten.

De hittade då mannen medvetslös framför datorn.

Mannen hade ingen puls men poliserna lyckades få i gång hjärtat, berättar Viktor Adolphson, yttre befäl.

Han hade tagit tabletter och fördes till sjukhus där hans liv, enligt poliserna, kunde räddas.

– De verkar som om de hittade honom i sista stund, säger Magnus Nilsson, stationsbefäl på Södermalm, till Expressen.se.

"Vänskap, sociala medier och snabba poliser räddade livet på honom. Heder åt alla komponenterna!", skriver polisen på Twitter.

Kan inte uttala oss

På Södersjukhuset, dit mannen fördes, kan man varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

Man har försökt kontrollera dem utan att lyckas.

– Vi kan inte uttala oss om det, säger Moa Ledin på sjukhusets pressavdelning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag