Ishines vd Mattias Fredriksson anser inte att hans företag begått något fel, trots att de är avstängda av Arbetsfömedlingen. Foto: Ann Jonasson Foto: Ann Jonasson
Ishines vd Mattias Fredriksson anser inte att hans företag begått något fel, trots att de är avstängda av Arbetsfömedlingen. Foto: Ann Jonasson Foto: Ann Jonasson

Vd:n: "Flyktingarna utnyttjade oss"

Publicerad

Efter Expressens avslöjande om etableringslotsföretaget Ishine Recruitment AB träder nu bolagets ägare och vd Mattias Fredriksson, 35, fram.

Han säger att Ishine först var inriktade på att skaffa jobb till flyktingar, men att verksamheten allt mer utvecklades till ett socialt arbete och hävdar att de själva blev utnyttjade.

– Flyktingarna hade så många lotsföretag att välja på att de kunde börja ställa krav, säger Mattias Fredriksson.

Expressen avslöjade i fredags att de 20 största etableringslotsföretagen fått över 800 miljoner på fyra år kronor för att hjälpa nyanlända flyktingar till arbete.

Expressens granskning visade att de största bolagen endast ordnade 310 jobb - längre än sex månader - under denna period och att varje jobb i genomsnitt kostat skattebetalarnas drygt 2,5 miljoner kronor.

Ett av de största lotsföretagen, som fick mest pengar under 2014, var Ishine Recruitment med kontor på Östermalm. Under 2013 fick bolaget över 30 miljoner kronor och totalt har Ishine fått 43,8 miljoner kronor av Arbetsförmedlingen under perioden 2012-2014 - och ordnade tolv arbeten längre än sex månader.

Expressen avslöjande bland annat att Ishine betalat personer, som ordnat fram namn på flyktingar, stora summor pengar och som sen skickades till Arbetsförmedlingen, och att de gav sina deltagare datorer och Ipads för att locka dem att bli deltagare.

Ishine har också blivit avstängda av Arbetsförmedlingen i Linköping, Norrköping och Katrineholm.

"Ishine har brustit mot marknadsföringslagen, folkbokföringslagen och Ishines underleverantörer har uppträtt hotfullt mot Arbetsförmedlingens personal i Katrineholm", skriver myndigheten i sitt beslut.

"Vi skriver fakturorna"

Vd Mattias Fredriksson säger om namnlistorna:

– Vi har underleverantörer som marknadsför Ishine till nyanlända flyktingar. Flyktingarna går sen till Arbetsförmedlingen och säger att de vill ha Ishine som lots. Sen jobbar vi efter ett webstöd som Arbetsförmedlingen utformat.

– Det är vi som skriver underleverantörernas fakturor, det gör de inte själva, och betalar ut pengarna. De får bara godkänna fakturorna.

Mattias Fredriksson menar också att bolaget inte gett bort datorer för att locka nya flyktingar till bolaget.

– Vi lånade ut datorer, säger han.

Fredriksson avfärdar sina tidigare anställda Ismail Omar, 41, som arbetade som utvecklingsansvarig på Ishine och Ali Siyaad, 49, som arbetade som lots och som i Expressen berättade hur de skaffat fram över 1 300 flyktingar till Ishine.

– Ismail fick lämna företaget för att han inte skötte sitt jobb och Ali försökte värva våra deltagare till andra lotsföretag, hävdar Mattias Fredriksson.

När Ismail Omar får höra det blir han upprörd:

– Jag fick sparken när jag påpekade att Ishine bara köpte namnlistor och gav bort datorer, säger han.

När Expressen frågar Fredriksson varför Ishine brustit mot marknadsföringslagen och folkbokföringslagen säger han:

– Våra lotsar har folkbokfört deltagare på sina hemadresser, det får de inte enligt Arbetsförmedlingen.

– Men där har jag och Arbetsförmedlingen olika synsätt. Vi uppmanar dock inte vara anställda att göra några olagligheter.

Men ni har ju brutit mot marknadsföringslagen också?

– Det vill jag inte kommentera, det är en sak mellan mig och Arbetsförmedlingen.

"Kunde börja ställa krav"

Mattias Fredriksson säger också att huvudfokus var att skaffa arbete till flyktingarna men att verksamheten till slut blev till ett socialt arbete.

– Där har vi gjort ett bra arbete, säger han.

– Men flyktingarna till och med utnyttjade oss i flera sammanhang, det fanns så många lotsföretag att de kunde börja ställa krav. De ville till exempel att vi skulle skjutsa dem till olika ställen och flera gånger stal de våra datorer.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag