Vårdmissar anmäls för sent

Publicerad
Uppdaterad
Misstag inom vården anmäls ofta för sent. Förra året lämnades bara 31 procent av lex Maria-anmälningarna in i tid, inom de föreskrivna två månaderna.
Det visar en genomgång som Socialstyrelsen har gjort på uppdrag av Dagens Nyheter.
Socialminister Göran Hägglund (KD) är kritisk till att vården är sen med att rapportera allvarliga missar och tänker ta upp frågan till diskussion.
- Man måste hitta någonting som gör att vården blir mer aktiv i att inrapportera i tid, säger Göran Hägglund till tidningen.
Av de nästan 2 000 lex Maria-anmälningar som kom in förra året var det ett hundratal som kom in mer än ett år efter händelsen. Trenden är att allt färre anmälningar kommer in i tid.
På Socialstyrelsen finns oro för att förseningarna hotar patientsäkerheten, eftersom utredningarna försvåras när längre tid har förflutit. Det leder i sin tur till att fel riskerar att upprepas.
- Det är viktig att snabbt få kännedom om negativa händelser som inträffar i vården så att man kan vidta åtgärder, och förhindra att de upprepas, säger Ewa Sunneborn, chef för Socialstyrelsens Region Mitt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag