Sifferbråket mellan Sveriges Television och Jimmie Åkesson efter partiledarutfrågningen i tisdags fortsätter. Foto: Anna-Karin Nilsson
Sifferbråket mellan Sveriges Television och Jimmie Åkesson efter partiledarutfrågningen i tisdags fortsätter. Foto: Anna-Karin Nilsson

Sverigedemokraterna anmäler SVT-inslag

Publicerad

Sifferbråket mellan Sveriges Television och Jimmie Åkesson efter partiledarutfrågningen i tisdags fortsätter.

Nu kan Expressen.se berätta att Sverigedemokraternas partiledning har fattat beslut om att anmäla ett tv-inslag som sändes i SVT:s Rapport i går.

Enligt Jimmie Åkesson var inslaget "direkt obalanserat".

Dessutom ska SD anmäla Regeringskansliet till konstitutionsutskottet, KU.

Efter det uppmärksammade bråket mellan SVT och SD efter partiledarutfrågningen i tisdags ska partiet nu anmäla både SVT och regeringskansliet.

Bakgrunden är en irritation i partiet över att SVT använde en dittills okänd uträkning från finansdepartementet om vad deras a-kasseförslag skulle kosta.

På fredag ska SD:s partisekreterare, Björn Söder, anmäla regeringskansliet till KU.

"Att utföra den här typen av researcharbete åt mediebolag ligger till synes utanför Regeringskansliets verksamhetsområde såsom det definieras i regeringsformen", står det i anmälan.

– Det är väldigt anmärkningsvärt att regeringskansliet ger ett sådant underlag till ett medieföretag. Vi vill kolla över om de har använt resurser på ett felaktigt sätt, säger Björn Söder och fortsätter:

– Regeringskanslien är där för att stöda regeringen, deras resurser får inte användas för att göra partipolitiska utspel. Anders Borg får använda Moderaternas resurser i så fall.

Även anmält SVT

SD har också anmält SVT till Myndigheten för radio och tv. Anmälan lämnades in under torsdagseftermiddagen.

– Vi har diskuterat i partiet under dagen och kommit fram till att detta var en åtgärd vi ville vidta. Vi tycker att både SVT och Regeringskansliet har betett sig väldigt märkligt, säger Martin Kinnunen, pressansvarig hos Sverigedemokraterna och den som har lämnat in anmälan.

Enligt Sverigedemokraterna ska ett tv-inslag i gårdagens Rapport ha brustit "i såväl saklighet som opartiskhet".

"När SVT tar ställning för att Sverigedemokraternas siffror är felaktiga gör man det enbart på bedömningen av instanser som är uppenbart partiska. Med anledning av detta brister SVT mot kraven på opartiskhet", skriver partiet i anmälan.

S och TCO fick uttala sig

Enligt partiledningen var Rapportinslaget också "direkt obalanserat" eftersom Socialdemokraterna och TCO fick uttala sig - men inte "den enda opartiska instansen, Riksdagens utredningstjänst."

Sverigedemokraterna ställer sig frågande till hur SVT har fått tag på en uträkning genomförd av Regeringskansliet, vars uppgift är att vara behjälplig till de politiker som sitter i regeringsställning.

– Det vi gör nu är en första åtgärd, sedan kan det bli fler. Vi har begärt ut all mejltrafik mellan Regeringskansliet och SVT under den här perioden för att få reda på hur det har gått till, säger Martin Kinnunen.

Ulf Johansson, programchef för riksnyheter på SVT och ansvarig utgivare för Rapport, håller inte med i kritiken som Sverigedemokraterna för fram. Beslutet att sända det inslag som nu har anmälts fattades med anledning av de reaktioner som uppstod efter partiledarutfrågningen av Jimmie Åkesson.

– Vi gjorde ett inslag där vi redovisade vad som skilde uträkningarna åt. Jag tycker att det var ett bra och klargörande uppföljningsinslag, säger Ulf Johansson.

Efter att Sverigedemokraterna vädrade sitt missnöje med SVT under en presskonferens på onsdagen tycker Ulf Johansson att det var naturligt att det skulle följas upp med en anmälan, och han ser det som positivt att det nu prövas.

– Normalt får vi anmälningar på alla inslag vi gör om Sverigedemokraterna. Det är ju inte alltid partiledningen som anmäler, men jag är inte speciellt överraskad, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida