SD är inte nöjt med opinionssiffrorna. Foto: Per Larsson / TT
SD är inte nöjt med opinionssiffrorna. Foto: Per Larsson / TT

SD ökar takten efter dåliga opinionsläget

Publicerad

Sverigedemokraterna är missnöjda med opinionsläget inför EU-valet. Nu tänker partiet ta i ytterligare inför EU-valet.

– Vi når inte riktigt de siffror vi hoppats på och därför behöver vi göra något mer, säger SD:s kommunikationsstrateg Joakim Wallerstein.

Partiet satsar 12 miljoner kronor på kampanjen - som riktar in sig på att få soffliggarna till vallokalerna.

Sverigedemokraterna presenterade under tisdagen sina kampanjplaner inför EU-valet 25 maj. Presentationen överskuggades av opinionssiffror som presenterades nu på morgonen. I Expressens och Demoskops väljarbarometer fick partiet 6,3 procent. Något som SD inte är nöjda med.

– Vi behöver vässa vår kampanj ytterligare. Vi når inte riktigt de siffror vi hoppats på och därför behöver vi göra något mer, sa SD:s kommunikationsstrateg Joakim Wallerstein under en presentation av partiets strategi inför valet.

Soffliggare ett hot

Enligt Wallerstein är det största hotet mot SD i valet att folk låter bli att rösta. Partiets kärnväljare är i grunden kritiska till EU och därför benägna att låta bli att rösta, tror Wallerstein. Därför kommer mycket av partiets insatser nu inför valet att handla om att locka soffliggarna till vallokalerna. Bland annat startar partiet en extra kampanj som just riktas till soffliggare. Dessutom startar partiet slutspurten inför valet redan nu, vilket är tidigare än planerat.

– De som stannar hemma kommer att förstöra för kommande generationer som inte kan rösta, sade Wallerstein.

Partiet ska också fokusera mycket på sociala medier och torgmöten. Den stora finalen blir enligt Wallerstein ett torgmöte i Stockholm dagen innan EU-valet, 24 maj, då partiledaren Jimmie Åkesson ska tala.

– 24 maj kommer vi anordna stora möten i Göteborg, Malmö och Stockholm. Mötet i Stockholm blir den stora finalen med aktiviteter och ett långt tal av Jimmie Åkesson.

Lägger 12 miljoner

Totalt kommer partiets kampanj inför EU-valet att kosta 12 miljoner kronor. SD kommer storsatsa på tv-reklam i TV4, och enligt Wallerstein har partiet köpt in så mycket reklamtid som de kan. De kommer också att satsa stort på storbildstavlor och reklam i Stockholms tunnelbana. Dessutom planerar de ett massutskick med valsedlar och partiprogram till alla Sveriges hushåll.

– Vi kommer att få ut budskapet och aktivera våra kärnväljare så gott det går, berättar Joakim Wallerstein.

SD lägger totalt en tredjedel av sin valbudget på EU-valet. Totalt har partiet 45-50 miljoner kronor att spendera på valen i år, har Dagens Nyheter tidigare skrivit. Socialdemokraterna uppgav då att deras budget inför EU-valet är 19 miljoner kronor. Moderaterna har 10 miljoner kronor i den kassa som används för EU-valskampanjande.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag