Post (Fi): Förstår inte vad de vill med filmen

Publicerad

Kvinnor i bikini som spanar på en mans magmuskler.

Med de bilderna vill Sverigedemokraternas kvinnoförbund "leka med idéer om objektifiering och visa självständiga unga kvinnor som vet vad de vill ha".

– Jag förstår inte vad de vill säga med den, säger Soraya Post från Feministisk initiativ (Fi).

Valfilmen visar två kvinnor i bikini som trånande ser på en man som tar av sig tröjan och lägger sig på en handduk med EU:s flagga. I slutet av filmen vänder sig kvinnorna om och en röst lägger fram SD-kvinnornas EU-budskap:

"Den 25 maj är det val till Europaparlamentet. Gör som andra starka kvinnor. Välj bort EU-federalism och extremfeminism. Välj din självständighet och välj Sverige", säger en kvinnlig röst i slutet på valfilmen.

"Vilket är budskapet?"

Filmen har väckt stor uppmärksamhet på sociala medier:

"SD-kvinnor protesterar alltså mot 'extremfeminism' genom att två brudar rynkar på näsan åt en EU-handduk? Jag förstår inte", skriver @Fjuttig.

"Så enligt SD-kvinnor ska unga tjejer skämmas om de har små bröst och inte är ubersexiga med plastbröst. Fin politik ni för", skriver @CamillaRagfors.

"Alltså vilket är ens budskapet som SD-kvinnor vill föra fram? 'Rösta på oss pga har bikini'..?", skriver @AnnyBerglin.

Kopia på schweizisk film

I ett debattinlägg på Nyheter24 skriver SD-kvinnor att filmen "leker snarare med idéer om objektifiering och visar självständiga unga kvinnor som vet vad de vill ha – och vad de vill välja bort".

Reklamfilmen är minst sagt snarlik den som det högerpopulistiska schweiziska Folkpartiet lanserade 2011.

– Det var när vi såg den för några år sedan som vi tyckte att det var en rolig idé. Ett ganska enkelt och roligt sätt att få fram ett tydligt budskap om vad vi tycker om EU, säger Paula Bieler, pressansvarig för SD-kvinnor.

Hon säger att rektionerna på filmen i Sverige var väntade.

– Sen har vi tvistat till det lite med att peka på en onödig rädsla för att visa självständighet och visa att avkläddhet inte behöver vara farligt om man är på stranden, säger hon.

"Inget tydligt budskap"

Paula Bieler menar att det är ett ställningstagande mot reklam som bara pekar ut kvinnor som offer, i och med att kvinnorna vänder sig från mannen i slutet på filmen.

– Här har man faktiskt kvinnor som väljer bort att visa att man inte bara ska falla för en snygg yta, säger hon.

Soraya Post från Feministisk initiativ (FI) tycker inte att budskapet är lika tydligt.

– Jag förstår inte vad de vill säga med den. Det finns inget tydligt budskap som jag kan förstå, säger hon.

Kan inte anmälas

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, förklarar att reklamfilmen inte kan anmälas till Reklamombudsmannen eftersom det är ett politiskt budskap och därför lyder under yttrandefrihetsgrundlagen.

– Jag kan tycka att kontexten är lite konstig med två kvinnor och en man på en strand för att framföra ett politiskt budskap – det är lite långsökt. Men personligen har jag väldigt svårt att bli upprörd av det här, säger han.

Anders Ericson menar att Sverigedemokraterna konsekvent har velat väcka uppmärksamhet med sina reklamfilmer.

– De vill göra allt annat än att vara lagom. Och den här filmen har ju uppenbarligen fått uppmärksamhet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag

Senaste nytt