New York Times om Expressens förstasida

Publicerad

Först snackade hela Norden om Expressens svarta förstasida.

Nu lyfter även New York Times fram tidningen.

”Förstasidan visar obönhörligt på en svart bakgrund det antal svenskar som röstade på Sverigedemokraterna”, skriver tidningen.

Dagen efter valet publicerade Expressen en förstasida, klädd i svart.

I en liten, vit text står att 781 120 svenskar lade sin röst på Sverigedemokraterna i riksdagsvalet.

Nu skriver ansedda New York Times om Expressens förstasida.

Hyllas av flera

”På måndagen publicerade kvällstidningen Expressen en förstasida som obönhörligt på en svart bakgrund visar det antal svenskar som röstade på Sverigedemokraterna: Mer än 780 000, eller nästan 13 procent”, skriver tidningen.

Man uppmärksammar också gårdagens demonstrationer mot Sverigedemokraterna, i Stockholm och Malmö.

Det är inte bara New York Times som hyllar initiativet.

I går var det flera nyhetskanaler i Norden som skrev om förstasida. Den danska dagstidningen Berlingske valde helt enkelt att inspireras och göra en egen förstasida, i samma anda.

Thomas Mattsson i radio

”I dag gick Expressen i svart över valet i Sverige. I morgon gör Berglinske detsamma”, skrev tidningens förstasidesredaktör Morten Høyrup på Twitter.

Även den danska tidningen Politiken lyfter upp förstasidan, och skriver att Expressen och Aftonbladet kampanjar mot det högernationalistiska partiet Sverigedemokraterna.

I norska public service-radion NRK:s program ”Her og nå” bjöd man in Expressens chefredaktör Thomas Mattsson som gäst.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag

Senaste nytt