Foto: Jonas Ekströmer / TT
 Foto: Jonas Ekströmer / TT

Expressen stoppas från SD:s valvaka

Publicerad

15 SD-politiker har stängts av och tre utreds efter att Expressen avslöjat deras näthat på hatsajter.

Nu stoppas Expressen från att bevaka Sverigedemokraternas valvaka. Expressens ackreditering drogs tillbaka i eftermiddags.

- Det här är mycket förvånande, eftersom Sverigedemokraterna i sina medierelationer tidigare försökt framställa sig som ett seriöst riksdagsparti och åtminstone ibland svarat på kritiska frågor. Nu gör man inte längre bara skillnad på befolkningsgrupper, utan också på oberoende nyhetsmedier. Det är naturligtvis beklagligt, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Men Dagens Nyheter, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Sveriges Television TV4 har redan meddelat att man stöder pressfriheten genom att låta Expressen publicera deras bevakning.

Expressen tar i dag ställning mot rasism med sin förstasida, redan i natt lyste Expressen upp Riksdagen och Rosenbad med budskapet "RÖSTA NEJ TILL RASISMEN". Nu har Sverigedemokraterna valt att dra tillbaka Expressens ackreditering till partiets valvaka i kväll, men beskedet fick omedelbart andra nyhetsmedier att reagera.

– Chefredaktör Peter Wolodarski på Dagens Nyheter, publishern Jan Helin på Aftonbladet och programdirektören Viveka Hansson på TV4 meddelade mig direkt att Expressen får tillgång till allt som de gör från SD:s valvaka. Det är snabb och bra markering till stöd för pressfriheten, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Också Svenska Dagbladet och Sveriges Television har erbjudit Expressen sitt material.

"Avslutar arbetet"

Sverigedemokraternas presschef Martin Kinnunen uppger för Expressen att beslutet beror på att Expressen samarbetat med Researchgruppen för att ta fram vilka politiker som har stått bakom inläggen på hatsajterna.

– Partiet har nolltolerans mot extremism. Därför vill vi inte ta in tidningar som samarbetar med extremister så öppet och tydligt. Det är svårt att förena med vår nolltolerans, säger Martin Kinnunen, presschef för Sverigedemokraterna.

– Jag hoppas att Expressen framöver avslutar det här arbetet så att de blir mer trovärdiga i sitt avståndstagande mot extremism, fortsätter Martin Kinnunen.

Fortsätter granska

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson säger att SD bara vill förvilla sina väljare, eftersom frilansjournalisterna i Researchgruppen också arbetat för bland andra TV4 och Sveriges Television. Mattsson menar att det egentliga skälet till portningen är att SD är skakat av alla skandaler:

- Expressens avslöjanden den senaste veckan fick SD att varje dag uppmana de som spridit rasism på nätet att lämna partiet. Den officiella hållningen var att SD, med sin påstådda "nolltolerans", tyckte att det var bra att de främlingsfientliga politikerna avslöjades. Men beskedet i dag från SD visar väl att självkritiken bara var ännu ett spel för galleriet, det var ingen riktig självkritik.

- Expressen har cirka 1,9 miljoner läsare per dag och fortsätter förstås att granska SD, även om man tagit detta ovanliga beslut om att försöka förbjuda en fri nyhetsförmedling inifrån valvakan. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att ett stort, etablerat riksmedia förhindras att bevaka en valvaka hos ett riksdagsparti.

Kultur- och idrottsministern Lena Adelsohn Liljeroth reagerar på Sverigedemokraternas beslut att porta Expressen från valvakan.

– Jag fick höra det nyss jag tycker det är osmart. Det tillhör tradition att medierna, oavsett medium, är välkomna på valvakorna bara man är ackrediterad och anmäld innan och det har ju Expressen varit, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag