En socialdemokrat saboterade omröstningen i kvällens partiledarduell i TV4, kan Expressen.se avslöja. Foto: Izabelle Nordfjell
En socialdemokrat saboterade omröstningen i kvällens partiledarduell i TV4, kan Expressen.se avslöja. Foto: Izabelle Nordfjell

Duellen saboterad
av socialdemokrat

Publicerad

TV4 avbröt redovisningen av sin mentometer för att Stefan Löfven drog ifrån misstänkt mycket.

Enligt opinionsföretaget Novus var det en person som uppgett sig sympatisera med Socialdemokraterna som var huvudpersonen i angreppet.

- Det är jobbigt att säga, men han stod för 80 procent av all datainsamling, sade Novus vd Torbjörn Sjöström till Expressen.se.

Senare på lördagsnatten drog Novus tillbaka sina uppgifter.

I TV4:s direktsända statsministerduell fanns ett moment där 300 slumpvist utvalda väljare tryckte tumme upp eller tumme ner på Fredrik Reinfeldts och Stefan Löfvens insatser. Resultatet efter en kort stund redovisades i rutan och tanken var att man skulle fortsätta redovisa ställningen under hela programmet.

Upptäckte fusk

Efter bara 5-10 minuter hade Stefan Löfven dragit ifrån ordentligt. Till slut tvingades TV4 tvingades avbryta redovisningen. Det blev ingen mer mentometer i det direktsända programmet.

Orsaken var att man upptäckte fusk.

- Det var 3-4 personer som spred länkarna. En av dem tryckte tio gånger i sekunden. Det är rätt snabbt. Så vi fortstod att länken hade spridits till fler personer än de 300 som var med i panelen, säger Torbjörn Sjöström, vd för opinionsföretaget Novus, som stod för datainsamlingen.

"Något så fruktansvärt"

Trenden var tydlig. De som manipulerade systemet gynnade Stefan Löfven, antingen genom att ge honom tumme upp eller genom att ge Reinfeldt tumme ner.

- Löfven drog i väg åt det positiva hållet något så fruktansvärt, medan det blev extremt negativt för Reinfeldt. Det blev jättetydligt efter 5-10 minuter, när det sköt i väg absurt, säger Sjöström.

Medlemmarna i panelen angav innan för Novus vilket parti de sympatiserar med. Och det var framför allt en person som låg bakom manipuleringen av mentometern, enligt uppgifter från Novus på lördagskvällen. Den personen hade uppgivit för Novus att han sympatiserar med Socialdemokraterna.

- Det är jobbigt att säga, men han stod för 80 procent av all datainsamling, sade Torbjörn Sjöström på lördagskvällen.

Senare på kvällen, efter att både Expressen och Aftonbladet publicerat uppgifter om att en S-sympatisör manipulerat mätningen, ändrade sig Torbjörn Sjöström till att S-sympatisören stod för 50 procent av datainsamlingen.

Sjöström hänvisade då till att det var stora mängder data som skulle behandlas.

"jag satt med datat och grottade när du ville ha svar, väldigt stora mängder, som jag sa höll vi på just då", skrev han på Twitter.

På sociala medier spekulerades det att SSU:are låg bakom angreppet.

- Ja, det skulle vara min gissning också, med tanke hur det ser ut, sade Sjöström på lördagskvällen.

"Fruktansvärt tråkigt"

Stefan Löfvens pressekreterare Erik Nises kommenterade i natt uppgifterna för Expressen.se.

- Det är anmärkningsvärt att det rent tekniskt går att manipulera en sådan här mätning och så klart beklagligt att någon av respondenterna väljer att utnyttja detta.

Mattias Hägerlund, projektledare för valet på TV4 säger:

- Det är fruktansvärt tråkigt. Vi köper tjänsten av Novus och litar på att det ska vara safe. Så vi är förstås besvikna på leveransen.

- Vi hade i vår vildaste fantasi inte kunnat tro att det skulle gå så här. Nu ska vi fortsätta prata med Novus om varför det blev så.

 

RÄTTELSE: I en tidigare version av den här texten uppgavs att personen som saboterade omröstningen var aktiv socialdemokrat. Personen i fråga har för Novus uppgett att han sympatiserar med socialdemokraterna.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag