Anna-Karin Hatt vill att supermiljöbilpremien höjs - och att det skapas fler möjligheter att ladda bilarna för folk på resande fot.
Anna-Karin Hatt vill att supermiljöbilpremien höjs - och att det skapas fler möjligheter att ladda bilarna för folk på resande fot.

C vill ge mer rabatt
till köpare av elbilar

Publicerad

VISBY. Ett slag i regeringen väntas nu inför budgetförhandlingarna om elbilsköpare ska få större rabatt.

Upp till 70 000 kronor per bil kan den nya supermiljöbilspremien landa på.

- Centerpartiet vill förlänga supermiljöbilspremien och även höja den, säger energiminister Anna-Karin Hatt till Expressen.

Efter en strid i regeringen vann Centerpartiet striden om en supermiljöbilspremie på 40 000 kronor för två år sen och till en början beskrevs den som en flopp. Höga priser och bilar med dålig räckvidd gjorde att bil-köparna tvekade men nu har något hänt.

- Det har gått riktigt bra. Förra året såg vi att de bilar som är så effektiva att de kan få en supermiljöbilspremie verkligen tog fart, den tredubblades. Redan nu i juni är vi uppe i förra årets nivå, säger Anna-Karin Hatt.

När BMW nu lanserar den folkligare i3-modellen på plats i Visby startar priset på drygt 300 000 kronor. Sedan tidigare finns bland andra Nissan Leaf i samma prisklass.

På regeringens bord finns ett förslag om att kraftigt höja premien för de som köper de allra mest miljövänliga elbilarna men redan nu höjs röster för att höja premien uppemot 70 000 kronor.

Dyra i inköp

- Elbilarna är fortfarande ganska dyra i inköp och ska det vara möjligt för en vanlig barnfamilj eller människor med normala inkomster att faktiskt köpa en elbil som sin nästa bil, säger Hatt.

Inom Moderaterna finns skepsis mot riktat statligt stöd, men en ledande politiker som Expressen pratat med säger att inget kan uteslutas inför höstens budgetförhandlingar.

- Jag har goda förhoppningar om att Centerpartiet även den här gången ska få med sig resten av alliansen på en förlängning och en höjning av supermiljöbilspremien.

Återvunna flaskor

Expressen träffar henne vid en BMW i3 som är full av uppfinningsrikedom för att batterierna ska hålla så länge som möjligt. Det är ingen vanlig bil med batteri utan en bil som byggts för att vara en elbil med kaross av kol-fiber och inredning av bland annat återvunna pet-flaskor.

Sexton mil ska det gå att köra BMW i3 på en laddning och laddningen i en ny Nissan Leaf ska räcka ytterligare några mil - och även laddningen blir nu en fråga för politikerna.

- Redan i dag kan man använda en elbil i stadstrafik eller till och från jobbet, men om man ska vara beredd att köpa den måste man komma förbi det som man ibland kallar för räckviddsångest. Det måste finnas möjlighet att snabbladda bilarna när man är på resande fot, säger Anna-Karin Hatt.

- Det byggs ganska många laddstolpar på mackar och hotell och andra platser, men det vi måste kolla på från politikens sida. Från Centerpartiets sida funderar vi på om vi från regeringens sida också måste bygga laddstolpar och ställa krav på parkeringsplatser att ha laddstolpar.

 

FREDRIK SJÖSHULT

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag

Senaste nytt