V begränsar antalet valfrågor

Publicerad
Uppdaterad
Vänsterpartiet har lärt av misstagen.
I nästa val ska partiet fokusera på bara ett par-tre frågor.
Det sade partisekreterare Anki Ahlsten när hon presenterade partiets strategi inför valet 2010.
I förra valet satsade partiet på tio områden. Det blev för plottrigt. Bara 36 procent av väljarna kunde ange en fråga som de identifierade med V.
Valplattformen ska vara klar i oktober, sedan ska den diskuteras av medlemmarna för att slutligen antas av kongressen i maj nästa år.

Oenighet om samarbete

I augusti ska sedan oppositionen lägga fram en gemensam regeringsplattform.
Det innebär att de tre partierna parallellt ska ska driva en egen och en gemensam valrörelse.
Ahlsten medger att det komplicerar arbetet med att ta fram den egna plattformen.
De tre har ännu inte enats om hur omfattande den gemensamma ska vara. Vänsterpartiet och Ahlsten vill att den ska koncentreras på några få områden, MP vill att den ska vara heltäckande och S-ledaren Mona Sahlin har sagt att den ska ge svar på alla väsentliga frågor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag