Ulvskog kritisk mot valrörelsen

Publicerad
Uppdaterad
Marita Ulvskog (S), är upprörd över att hur Mona Sahlin framställts i media och är kritisk till att arbetarrörelsen gjort sig av med A-pressen och inte köpte in sig i TV4.
- Det finns ingen kritiskt socialdemokratisk röst i svenska medier. Det är klart att det spelar roll i valrörelsen, säger hon vid Expressens valstuga.
Europaparlamentarikern Marita Ulvskog har lämnat Bryssel för att valarbeta. Hon tycker att svenska medier driver en kampanj mot Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin.
– Mona Sahlin är en starkt person och jag tror att hon triggas av motståndet. Jag tror att om Sven Otto Littorin hade varit Socialdemokrat så hade det nog inte varit så tyst om honom nu.
Som tidigare journalist och chefredaktör för Dalademokraten tycker hon också att det var ett avgörande misstag att S gjorde sig av med A-pressen i början av 1990-talet.
- Jag är väldigt kritiskt till det. Vi borde ha köpt in oss i TV4, men jag fick inget gehör för den idéen, säger hon.

Lägre skatter ger större klyftor

Marita Ulvskog tycker att årets valkampanj handlar för mycket om personerna Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin, på bekostnad för vad de olika regeringsalternativen står för.
– När jag har följt valrörelsen har jag inte vetat om det är en idoltävling. Det har handlat mer om man ska välja Mona eller Fredrik.
Ulvskog är kritisk till Fredrik Reinfeldts ambition att göra Sverige mer likt andra länder och bryta Socialdemokraternas dominans. Ulvskog vill behålla Sveriges höga skattetryck.
– Lägre skatter, som i andra länder, betyder större klyftor och fler fattiga. Jag ser det i Bryssel och de jag möter där tycker att det är konstigt att alliansen vill nedmontera den Svenska modellen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag