Foto: SCANPIX
 Foto: SCANPIX

"Smutskastning slår tillbaka"

Publicerad
Uppdaterad
Expressen avslöjade på onsdagen Socialdemokraternas nya annonskampanj - där de angriper paret Reinfeldts privatekonomi.
Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann vill inte kommentera kampanjen men säger:
- Generellt är det så att smutskastning slår tillbaka på de som står bakom den. Väljarna vill ha politiska besked, säger han.
Expressen kunde på onsdagen avslöja Socialdemokraternas nya annonskampanj, där paret Reinfeldts privatekonomi skärskådas. Annonsen ska publiceras under torsdagen på helsidor i flera tidningar och i den redovisas bland annat hur mycket Fredrik och Filippa Reinfeldt totalt fått i skattesänkning den senaste mandatperioden.
Attacken är en del i en strategiplan som går ut på att ställa "välfärd mot stora skattesänkningar" och flera steg väntar.

"Väljarna vill ha politiska besked"

Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann vill inte kommentera Socialdemokraternas nya annonskampanj.
- Vår inställning är att vallokalerna stänger om 18 dagar. Vi lägger all energi på att få ut vårt budskap i en positiv kampanj, och hur andra väljer att utforma sina kampanjer är upp till dem. Men generellt är det så att smutskastning slår tillbaka mot de som står bakom dem. Väljarna vill ha politiska besked, och vi fokuserar på det, säger Per Schlingmann.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag