Schyman eldade upp 100 000

Publicerad
Uppdaterad
Här eldar FI upp 100 000 kronor i protest mot lönesskillnaderna.
Partiledaren Gudrun Schyman tror att många kommer att bli förbannade, men ser det som en bra investering.
- I en valrörelse är 100 000 kronor en droppe i havet, säger hon.
Vid halv nio-tiden i morse satte FI fyr på grillen i Visby hamn och började elda upp sedlar. Totalt 100 000 kronor.
Pengarna kommer från reklamkollektivet Studio Total – som vill föra upp löneskillnaderna mellan könen på agendan.
– Vi använder dem så här för att få mer publicitet. Det inte rätt och känns inte lätt, men det som verkligen känns är att kvinnor varje månad ser att lönen inte räcker till, eller får ett par tusenlappar mindre än kollegan som är man, säger FI:s partiledare Gudrun Schyman.
Hon tror att många blir arga över aktionen, men tror att det sedan kommer att vändas till ilska över orättvisorna.

Samma summa

Enligt Schyman uppgår gapet mellan mäns och kvinnors löner till 70 miljarder kronor per år. Räknar man om det i minuter blir det 100 000 kronor – samma summa som eldas upp.
– Jag är inte den som har haft väldigt mycket pengar i mitt liv. Jag tycker att det är oerhört provocerande. Men jag blir ännu mer provocerad av det faktum att vi fortfarande har en lönediskriminering som är så stor att samma summa som de bränner upp är det som kvinnor förlorar varje minut, säger hon.

"Bra investering"

Foto: Cornelia NordströmPartiet ser också aktionen som en bra investering.
– I en valrörelse är 100 000 kronor en droppe i havet. De politiska partierna bränner mellan 7 och 70 miljoner på en valrörelse.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag