Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt får en sista chans att övertyga de osäkra väljarna. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix
Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt får en sista chans att övertyga de osäkra väljarna. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix

Sahlins och Reinfeldts sista chans

Publicerad
Uppdaterad
I kväll har Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt en sista chans att övertyga väljarna i TV4:s "Din nästa statsminister".
Retorikexperten Barbro Fällman varnar båda kandidaterna för att angripa motståndaren.
- De ska inte slösa tid på att kritisera de andra - det kan låta gnälligt, säger hon.
Det direktsända tv-programmet "Din nästa statsminister" sänds på TV4 klockan 21. S-ledaren Mona Sahlin befinner sig i Göteborg och medverkar direkt från en studio därifrån, medan Moderatledaren Fredrik Reinfeldt finns på plats i studion i Stockholm. Båda kommer att svara på frågor från väljarna, intervjuas och hålla tal.
Under dagen har Mona Sahlin valkampanjat först i Stockholm och sedan i Göteborg. Efter talet på Götaplatsen sent i eftermiddag åkte hon till hotellet och åt middag med sina medarbetare, innan det var dags att åka till tv-studion.
I kvällens tal kommer S-ledaren att lyfta fram partiets viktigaste frågor.
– Hon kommer att lyfta fram de politiska skiljelinjerna och visa att det verkligen har betydelse vilket parti man röstar på, säger Mona Sahlins pressekreterare Anna Helsén.

Åt middag med familjen

Fredrik Reinfeldt har kampanjat i Malmö, Göteborg och Stockholm under dagen. Innan han åkte till tv-studion åt han middag tillsammans med familjen.
I sitt tal fokuserar han på arbetslinjen.
– Han kommer lyfta valets viktigaste fråga – jobben, och tala om hur framtidstron ska återvända, säger hans pressekreterare Roberta Alenius.
Det här är statsministerkandidaternas sista stora chans att övertyga väljarna innan valdagen. Retorikexperten Barbro Fällman varnar båda kandidaterna för att angripa motståndaren. I stället bör de koncentrera sig på att föra fram sina respektive budskap.
– De ska inte slösa tid på att kritisera de andra – det kan låta gnälligt. Dessutom bör de ha en viss empati och tala om att frågorna gäller människor. Båda behöver även ha lite retoriska formuleringar, snärtiga meningar, ordlekar och citat – och ett gladare engagemang, säger Barbro Fällman.

"Undvika bli spydig"

Mona Sahlin bör särskilt tänka på att inte gå på Reinfeldt som person.
– Det är en av hennes svagheter. Hon bör även undvika att bli lite spydig som hon kan bli i bland. Det ska se ut som att hon är segerviss – att hon tycker det är kul, säger Barbro Fällman.
Fredrik Reinfeldt bör å sin sida ha i åtanke att inte verka för dyster.
– Han behöver se lite mer engagerad ut. Ibland kan han se lite bekymrad ut. Man behöver se framtidstron i honom.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag