Enligt artikeln på DN Debatt reser stockholmarna i snitt 77 minuter varje dag. Foto: Mattias Forsberg och Joachim Wall
Enligt artikeln på DN Debatt reser stockholmarna i snitt 77 minuter varje dag. Foto: Mattias Forsberg och Joachim Wall

S vill ha butler på tunnelbanan

Publicerad
Uppdaterad
Vill du ha en egen butler på tunnelbanan?
I ett nytt utspel på DN Debatt i dag skriver Stockholms socialdemokrater att man vill ge stockholmarna chansen att lämna sin smutstvätt på väg till jobbet - och hämta ut den ren på vägen hem.
- Det är absolut genomförbart, säger Ilija Batljan till Expressen.se.
Stockholmarna har för lite tid för att älska, leka med barnen och drömma. Det anser Carin Jämtin (S), oppositionsborgarråd i Stockholms stad, och Ilija Batljan (S), oppositionslandstingsråd i Stockholms län. Och deras lösning presenteras på DN Debatt i dag:
Restiden ska användas mer effektivt.

Reser mer

Stockholms stad äger SL:s lokaler. Och för att stockholmarna, som reser mer till jobbet än man gör i landet i övrigt, ska få vardagen att gå ihop vill de utnyttja lokalerna på ett radikalt sätt.
 - Det är ett resursslöseri när lokalerna inte används, säger Batljan.
Bland annat vill de att man ska kunna få en allt-i-allo som utför butlerliknande tjänster i tunnelbanan. Dessutom ska stockholmarna slippa shoppa eller tvätta själv. Enligt förslaget är det bara att lämna in tvätten eller inköpslistan på väg ner i tunnelbanan. Sen är allt fixat när man kommer hem.
Ilija Batljan är lyrisk över möjligheterna som finns.
- En allt-i-allo skulle så småningom kunna byta sommardäck. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Många inflyttade

Enligt artikeln på DN Debatt reser stockholmarna i snitt 77 minuter varje dag till och från jobbet. Dessutom är många inflyttade och saknar därmed mor- och farföräldrar som kan ställa upp. Den rollen kan alltså finnas i SL:s lokaler i stället.
Tjänsterna är tänkta att utföras av privata företag som ska få kontrakt att verka i lokalerna. Det menar Jämtin och Batljan kommer att förenkla vardagen för stockholmarna samtidigt som näringslivet gynnas.
- En väldgt viktig poäng i det hela är att tunnelbanan idag måste mordeniseras, kollektivtrafiken kan med den här typen av tjänster bli en viktig insats för hur människor i en storstad kan använda sin tid på bästa sätt, förklarar Ilija Batljan.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida