Foto: Robban Andersson
 Foto: Robban Andersson

Rödgröna satsar på nytt näringspaket

Publicerad
Uppdaterad
De rödgröna vill nu slå ett slag för innovationspolitiken.
Därför har de paketerat om gamla förslag i ett nytt näringspaket.
- Vi har utvecklat industripolitiken, säger Mona Sahlin.
De rödgröna besöker på måndagen Malmö och efter ett möte på förmiddagen med elever på Latinskolan slog de ett slag för en rödgrön innovationspolitik. I den ingår:
- Effektivare kommersialisering av forskning från universitet och högskolor.
- Strategiska innovationsprogram för svenska nyckelbranscher.
- Riskkapitalfond för små och medelstora företag, med fem miljarder kronor från Vattenfall.
- Riskkapitalavdrag i deklarationen för den som investerar i ett nystartat företag.
- Klimatomställning som tillväxtmotor.
- "Konkurrenskraft Sverige"-program som ska stimulera internationella affärsrelationer.
- Innovativa upphandlingar inom den offentliga sektorn.
- En politisk innovationsberedning mellan olika politikområden.

En motkraft

Paketet ska ses som en motkraft till regeringens näringspolitik.
– Vi har haft en regering de senaste fyra åren som verkar anse att vi har en industri och näringsliv som tillhör det förgångna. Den stora näringspolitiska insatsen verkar vara att satsa på hushållsnära tjänster. Inte det som gör Sveroge starkare och mer framgångsrikt, säger Peter Eriksson, språkrör för Miljöpartiet, och tillägger:
– Vi vill ha innovationsprogram som berör svensk industri.
Men vad är nytt i det här?
– Det här är första gången vi sammanställer det och visar att det finns ett samlat tänk kring att stödja innovationer, säger Eriksson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag