Retorikexperten: Reinfeldt var bäst

Publicerad
Uppdaterad
Fredrik Reinfeldt vann retorikfajten efter partiledardebatten.
Och sämst gick det för Lars Ohly.
- Han blir aggressiv och pratar mekaniskt. Han är ett problem för Mona och Maria, säger retorikexperten Barbro Fällman.
Partiledarna möttes i första duellen efter sommaren i en skoldebatt i SVT på måndagskvällen.
Då skötte sig statsminister Fredrik Reinfeldt (M) retoriskt bäst, enligt experten Barbro Fällman.
– Han gör väldigt bra ifrån sig i såna här typer av debatter. Han har fördelar att han är lugn och visar på statsmannapondus. Dessutom tar han upp personliga exempel från när han själv gick i skolan, säger Barbro Fällman.

"Spetsiga pikar"

Mona Sahlin (S) la huvudet på sned för mycket, men gjorde det bra när hon poängterade att allt inte är Alliansens fel.
– Det är bra gjort av henne, det går inte bara att skylla på en regering. Dessutom gav hon spetsiga pikar till Jan Björklund som var bra, säger Barbro Fällman.
Maud Olofsson (C) var energisk och pigg och myntade begreppet ramar och kramar, vilket får beröm.
– Vi gillar korta citat som är lätta att ta till sig, säger Barbro Fällman.
Maria Wetterstrand (MP) var alert och sa att Alliansen ser skolan som en "krigszon med ammunition".
– Det var en bra formulering. Hon använde skarpa ord. Men hon nickar alltid när hon talar, det är ett minus, säger Barbro Fällman.
Göran Hägglund (KD) hade några korta framträdanden, men var alltid tydlig och rätt fram och uppfattas som "hederlig", säger Fällman.

Sämst betyg till Ohly

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) får stort plus för att han står fast vid sina frågor.
– Han ger inte efter. Det är bra retoriskt, säger Fälllman.
Sämst betyg får Lars Ohly (V).
– Han blir aggressiv och pratar mekaniskt. Han pratar bara om hur alliansen har försämrats och lägger mycket energi på det i stället för att visa på vad han kan, säger Barbro Fällman.
Alliansen visade på mer enighet, enligt Fällman.
– Problemet Maria och Mona har är problemet med Lars Ohly. Det märks att det finns en diskrepans.
– Dessutom så såg det väldigt onaturligt ut när Maria Wetterstrand och Lars Ohly nickade så mycket när Mona Sahlin talade för att visa på enighet. Men de ska inte underskatta oss medborgare, säger Barbro Fällman.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag