Mellanstadieläraren Dick Wase, 55, stod så sent som för ett par timmar sedan på tionde plats på Piratpartiets riksdagslista i Stockholm. Foto: Scanpix
Mellanstadieläraren Dick Wase, 55, stod så sent som för ett par timmar sedan på tionde plats på Piratpartiets riksdagslista i Stockholm. Foto: Scanpix

PP-man avgår - efter uttalande om pedofili

Uppdaterad
Piratpartisten Dick Wase vill förändra synen på pedofili och hävdar att barn inte tar skada av sex med vuxna.
Så sent som på torsdagskvällen var han riksdagskandidat för Piratpartiet.
Men efter att Expressen.se ställt frågor till partiledningen har han nu lämnat sin plats på riksdagslistan.
- Han har hoppat av sin kandidatur på egen begäran, säger Falkvinge, partiledare i Piratpartiet.
Mellanstadieläraren Dick Wase, 55, stod så sent som för ett par timmar sedan på tionde plats på Piratpartiets riksdagslista i Stockholm. Han har en minst sagt kontroversiell syn på pedofili, eller intergenerationell sex, som han kallar det. I flera artiklar argumenterar han för att förändra synen på pedofili. Sex mellan barn och vuxna är inte skadligt för barnet, menar han, det är samhällets fördömande som gör skada.

"Kulturell konstruktion"

"Historiskt sett har också intergenerationell sex betraktats som något som självklart förekommer, och det är uteslutande vår västerländska, kristna kultur som har "upptäckt" skadligheten (och sedan i sant kristet nit bankat in den i andra)", skriver Dick Wase på sin hemsida.
På debattsajten Newsmill.se skriver han:
"Men, vi ska ha klart för oss, att pedosexualitetens farlighet faktiskt är en kulturell konstruktion".
Och pedofilerna anser han vara förföljda och trakasserade av samhället.
"Bara det att dessa nu kallas "pedofiler". Men merparten av pedofilerna har inte blivit det genom att själva ha varit offer i barndomen, vilket bara är en konstruerad förklaringsmodell för att dölja det faktum att vårt samhälle dagligen begår "hatbrott" mot pedofiler, utan genom biologiskt/socialt arv", skriver han i en artikel.

Vill nyansera debatten

Dick Wase själv ser det som att han sätter ljus på en obalanserad debatt.
– Jag är ute efter att försöka nyansera debatten. Allt är bara svart eller vitt, ont eller gott. Den här moraliserande hysterin är ungefär samma sak som under häxprocesserna, säger han.
När Rick Falkvinge under torsdagen får höra vad hans riksdagskandidat skrivit blir han chockad och säger att han ska ta upp frågan med partistyrelsen. Senare på kvällen ringer han tillbaka. När Rick Falkvinge under torsdagen får höra vad hans riksdagskandidat skrivit blir han chockad Foto: Cornelia Nordström
Då har Dick Wase redan hoppat av som riksdagskandidat.
– Jag har pratat med honom och han har hoppat av sin kandidatur på egen begäran, säger Falkvinge vid 21-tiden.

Står för vad jag skriver

Expressen ringer upp Dick Wase för att höra hans egen förklaring till avhoppet.
– Det här kommer att skada Piratpartiet och det vill inte jag, så då hoppar jag av. Men jag står för vad jag skriver och jag skriver det för att försöka nyansera debatten. Sedan kommer häxjägare som du in i sammanhanget och förvränger saker och ting, säger han.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.

Till Expressens startsida