Per Schlingmann. Foto: Christian Örnberg
Per Schlingmann. Foto: Christian Örnberg

Partisekreterarna tar avstånd från smutskastningen

Publicerad
Uppdaterad
Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann tror inte att det går att stoppa utvecklingen på nätet, men betonar vikten av att vara tydlig inom det egna partiet.
- Moderaterna ska fokusera på en positiv agenda och det här bidrar inte till det, säger han till Expressen.se.
Per Schlingmann (M) säger att partiets grundinställning är att driva en positiv kampanj. Han säger att detta har uttryckts väldigt tydligt i olika sammanhang.
- Så som jag har fått de här grupperna beskrivna tycker jag att det ter sig olämpligt att man som kandidat för Moderaterna samtidigt är aktiv i de här grupperna, säger han.

Tror inte det går att stoppa

Schlingmann tror tyvärr inte att utvecklingen på nätet går att stoppa.
- Det är ett högt pris alla offentliga personer får betala i dag. Däremot kan vi som parti vara väldigt tydliga med hur man ska agera som kandidat eller en del av vårt parti.
Schlingmann får medhåll av Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan.
- Jag tycker vi ska ha en hård politisk diskussion om politik och politikens konsekvenser. Ibrahim Baylan. Foto: Robban AnderssonJag hoppas verkligen att folk avhåller sig från personpåhopp. Det tillför ingenting.
Baylan ser uppenbara risker om valkampanjen börjar handla om smutskastning i stället för politikens innehåll.
- Då riskerar väljarna att vända politiken och valen ryggen. Och det vore illa för oss alla.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag