Novus tar avstånd från sin egen undersökning

Publicerad
Uppdaterad
Opinionsinstitutet Novus tar nu avstånd från Novus egna siffror efter att Expressen i dag publicerat en väljarundersökning som företaget gjort på uppdrag av de rödgröna.
Undersökningen visar på en rödgrön succé och används internt för att sporra medarbetarna - men mätningen ger inte en sann bild, hävdar nu opinionsinstitutet.
- Vår uppfattning är att siffrorna inte avspeglar den aktuella väljaropinionen, säger Arne Modig på Novus till Expressen.se.
Expressen kunde i morse berätta om bakgrunden till de rödgrönas nyvunna optimism i samband med gårdagens partiledarutfrågning i TV4.
I ett internt mejl hade Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan under onsdagen refererat en ny mätning från Novus som visade att de rödgröna hade knappat in rejält på regeringsalliansen.

Sporrade valarbetarna

Ibrahim Baylan skrev och sporrade valarbetarna:
”Segern är inom räckhåll!”.
Men nu tar Novus avstånd från de siffror man tillhandahållit de rödgröna och som används för att uppmuntra oppositionens egna trupper.
– Vår uppfattning är att siffrorna inte avspeglar den aktuella väljaropinionen, säger Arne Modig, opinionskonsult på Novus, till Expressen.se.
Arne Modig säger att Novus bild av väljaropinionen presenterades i den så kallade opinionsbarometer som publicerades i TV4 i tisdags.
I opinionsbarometern har alliansen fortfarande ett statistiskt säkerställt försprång på 6,5 procentenheter.
I den mätningen som de rödgröna gjort för internt bruk är ledningen för regeringspartierna endast 2,1 procentenheter.
Vad skiljer den här mätningen från den ni publicerade i TV4?– Den stora skillnaden är att det vi publicerar i TV4 är en väljarbarometer, och det är inte det här.
Vad är skillnaden på en väljarbarometer och undersökningen ni gjorde för de rödgröna?
– En väljarbarometer är en metod att ge en tydlig och hållbar bild av hur läget ser ut bland svenska väljare.
Vad är det då för undersökning ni gjort åt de rödgröna?
– Vi gör väldigt mycket olika undersökningar till olika uppdragsgivare som vill veta hur världen ser ut. Det är mycket vanligt, men det finns ett problem: Den ovane betraktaren kan ibland få för sig när man tittar på en del sådan mätningar att det ser ut som en väljarbarometer, men det är inte en väljarbarometer.
Vad skiljer?
– Den är en mängd saker. Det är inget man lätt kan beskriva i den här situationen.
Så Socialdemokraterna och TV4 får olika svar om vad svenskarna skulle rösta på?
– Jag vet att de som tittar på TV4 och får Novusmätningar får en bra bild av hur opinionen ser ut.
Det framstår för läsaren som att ni ger olika resultat till olika uppdragsgivare i en och samma fråga: vad ska man rösta på?
– För en inte så van läsare kan det framstå som att det handlar om samma sak. En opinionsbarometer är en sak, och andra analysundersökningar som görs för internt bruk för olika uppdragsgivare är en annan sak.
Vad fick då de rödgröna reda på i undersökningen?
– De interna undersökningarna gör vi för olika uppdragsgivare som har olika funderingar och tankar och det kan vi inte kommentera publikt eftersom vi gör dem för att de ska få interna beslutsunderlag.
Vilken av mätningarna stämmer med avseende på opinionen?
– Om du vill ha svar på väljaropinionen så kom det i tisdags i TV4 Nyheterna i den väljarbarometer som presenterades där. Det är vår bästa bild.
Stämmer inte det som de rödgröna får?
– Vår uppfattning är att siffrorna inte avspeglar den aktuella väljaropinionen.
Vad visar de då?
– Det har jag ingen kommentar till. Jag vill bara säga att det här visar inte den aktuella väljaropinionen.
Varför säljer ni undersökningar som inte visar opinionsläget?
– Vi gör undersökningar som har ett stort och djupt innehåll som man kan tolka givet uppdraget. Vi kommenterar inte våra undersökningar, det här är inte en väljarbarometer.
När Expressen i natt pratade med Novus dementerade opinionsanalytikern David Ahlin att Novus gjort undersökningen. Han ville alltså inte säga något om undersökningens kvalitet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag