Mona Sahlin slutspurtar med extrainsatt superkampanj. Foto: Sven Lindwall
Mona Sahlin slutspurtar med extrainsatt superkampanj. Foto: Sven Lindwall

Monas kampanj för att vinna valet

Publicerad
Uppdaterad
"Har du röstat på alliansen men ångrat dig? Det är inte för sent att ändra sig".
Nu kan Expressen avslöja att Mona Sahlin sjösätter en extrainsatt superkampanj i sista minuten för att vinna tillbaka de väljare som röstat på alliansen - men ångrat sig.
Det är beskedet från partiet i natt efter att man fått veta att de rödgröna nu kommer starkt i flera mätningar som publiceras i dag.
- Min magkänsla är att valrörelsen har ändrat karaktär, säger Mona Sahlin efter slutdebatten i SVT.
Det var en ny, kaxigare Mona Sahlin som mötte alliansen i SVT:s slutdebatt i går. Flera gånger under sändningen tände hon till och gav sina motståndare vassa pikar.
- Jag förstår att du inte förstår, sade hon till Göran Hägglund vid ett tillfälle.
- Är det du som bestämmer hur mitt svar ska vara?, frågade hon Fredrik Reinfeldt syrligt.

"Ända in i kaklet"

Efteråt förklarar Mona Sahlin sin nya stil med att hon måste visa alla aktiva socialdemokrater som tittar på debatten att hon inte har stannat upp, att hon tvärtom bara kör hårdare och hårdare ju närmare söndagen kommer.
- Som partiledare är det väldigt viktigt att visa att de måste jobba på nu, ända in i kaklet, tills alla väljare har gått och röstat. Är jag pigg, vaken och stark så hjälper det också valarbetarna att jobba, säger S-ledaren till Expressen.

Jätteryck

I dag får hon två anledningar att bli ännu kaxigare. I en mätning från Sifo som publiceras i flera stora dagstidningar gör de rödgröna ett jätteryck och knappar in med fem procentenheter. Den rörelsen bekräftas dessutom av en undersökning från Synovate och Dagens Nyheter, där oppositionen går framåt med 1,9 procentenheter.
Mona Sahlin berättar efter gårdagens debatt att hon haft den här utvecklingen på känn.
- Min magkänsla är att valrörelsen har ändrat karaktär. Långsamt har den gungat in på de stora blockskillnaderna där värderingarna verkligen skiljer sig åt. Det är en extremt rörlig väljarkår den här gången. Det hoppas jag gör att vi kan vinna valet på söndag, säger hon.
För att verkligen inte missa några röster sätter Socialdemokraterna nu därför in en superkampanj i sista minuten, kan Expressen avslöja i dag.

"Stort på gång"

Anledningen är ett mönster som de tycker sig ha sett i valstugorna.
- Folk har ringt och de har kommit in till ett tiotal valstugor i dag och frågat hur de ska göra för att ångra sin förtida röst på alliansen. Det är något stort på gång i opinionen, säger en känd Socialdemokrat till Expressen.
Det är en stor kampanj som nu sjösätts framför allt på valdagen, med annonser, flygblad, telefonkampanj och dörrknackning, där budskapet ska vara: det är inte försent att ångra sig!
Det går nämligen att byta block i sista minuten även om man redan röstat.
- Vi vill berätta att även om man förtidsröstat gäller senast avlagda röst i vallokalen på söndag, säger en S-källa.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag