Massiv kritik mot Schymans sedelbål

Publicerad
Uppdaterad
Gudrun Schyman (FI) eldade upp 100 000 kronor för att skapa debatt om löneskillnaden i samhället. Hon har mest väckt raseri mot sig själv och FI.
- Jag blir chockad. Det gäller att vara smartare än så, säger Marika Markovits direktor på Stockholms Stadsmission till Expressen.se
PR-tricket genomfördes i Almedalen på tisdagsmorgonen. Två reklamare från Malmö hade skänkt 100 000 kronor till FI just i syfte att de skulle brännas.
Summan sägs av partiet vara samma som män tjänar mer än kvinnor varje minut.
Tilltaget har skapat betyligt mer debatt kring tilltaget än kring sakfrågan.
– Pengarna behövs verkligen för andra angelägna uppgifter, bloggar före detta åklagaren Sven-Erik Alhem om sedelbränningen.

Arga läsarkommentarer

På Expressen.se uttycker läsarna ilska och avsky:
"Cynism och ett vidrigt förakt mot de som inga pengar har", skriver "Zepie".
Många tar också upp att pengarna kunde använts bättre
"Jag hade gärna tagit emot en femhundring. Har 250 kvar att leva på till den 19 juli"
, skriver "sjukpensionär-45".

Stadsmissionen kritiserar

Att det funnits bättre sätt att använda pengarna håller Marika Markovits på Stadsmissionen med om.
Hon tror inte alls på FI:s metod att skapa debatt.
– Jämställdhet är en otroligt viktig fråga. Men om man vill driva den på ett sätt som väcker irritation, frustration och skadar sin trovärdighet då vinner man inte mycket.
Kvinnor tjänar mindre än män men enligt undersökningar som Marika Markovits tagit del av skänker de mer pengar än män också - något för FI att tänka på.
– Att vara generös med det man har mer av än andra är att vara en bra förebild. Pengar ska göra nytta.

"Det var lyckat"

Hos FI är man nöjda med sitt utspel.
– Det var lyckat. Vi har väntat oss att folk skulle bli provocerade. Men den upprördheten tror jag kommer svänga om när man tittar på att det är samma summa som kvinnor i Sverige förlorar varje minut, säger Veronica Svärd kontaktperson hos FI.
Partiet är medvetna om riskerna i att kommunicera med väljarna på det här sättet men anser sig inte ha något val. FI kan inte tävla med riksdagspartiernas valbudget.
– Det har så klart inte varit lätt men efter långa diskussioner valde vi att göra så här. Vi ville ha en stor debatt och det har vi fått, säger Veronica Svärd.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag