Lena Mellin: Vi tror på vad kvinnan säger

Publicerad
Uppdaterad
Aftonbladet gick ut först och publicerade uppgifterna om Sven Otto Littorins påstådda sexköp.
- Det viktiga är att vi tror på vad den här kvinnan säger, säger tf ansvarig utgivare Lena Mellin.
Nu har uppgifterna återgetts i flera svenska medier.
I går publicerade Aftonbladet uppgifterna om Sven Otto Littorins påstådda sexköp under 2006. Då hade tidningen sökt Littorin under flera dagar för en kommentar.
- Men uppenbarligen var han inte intresserad av att prata med oss, säger Lena Mellin, tf ansvarig utgivare på Aftonbladet.

"Inte en juridisk fråga"

Aftonbladets uppgifter grundar sig på den före detta prostituerade "Annas" berättelse om att Sven Otto Littorin för fyra år sedan ska ha köpt sex av henne under pseudonymet "Peter".
Hon har enligt Aftonbladet kvar uppgifter om Littorin i sin dator och det nummer han ringde från. Att det inte finns någon polisutredning spelar enligt Lena Mellin ingen roll för publiceringsbeslutet.
- Det här är inte en juridisk fråga, det är en politisk fråga. Det viktiga är att vi tror på den här kvinnans uppgifter - och det gör vi. Vi har kontrollerat dem så långt det går. Hon är trovärdig.

Intressant veta varför

En annan anledning som hon anger för publiceringen är att det är intressant för historieskrivningen att veta varför en minister avgår.
- I dag har Reinfeldt dessutom bekräftat att frågorna om det påstådda sexköpet var en av anledningarna till att Littorin avgick, säger hon.
I går återgavs uppgifterna om det påstådda sexköpet i flera andra medier.
- Littorins avgång har varit den i särklass största nyheten under Almedalsveckan. När Aftonbladet lägger korten på bordet, och klargör vad det egentligen handlar om, är det ganska självklart att vi publicerar uppgifterna. Allt annat skulle bli konstigt, säger Jonas Gummesson, tf ansvarig utgivare på TV4 Nyheterna.

"Vi måste redogöra"

Både Anja Hildén, tf ansvarig utgivare på Rapport och Daniel Sandström, chefredaktör på Sydsvenskan, anger politiska dimensioner som skäl för publicering.
- För att kunna analysera de politiska konsekvenserna måste vi redogöra för det Aftonbladet skriver, säger Anja Hildén.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida